onsdag 13 augusti 2014

Underbara fjäll!

Vi har semester och njuter i fjällen. Just nu har vi en liten mikropaus för att sedan ge oss iväg på en liten fisketur.

Vi kom upp på måndagen i regn och rusk, vi bor på Tänndalsvallen i en stuga som är precis vad man kan förvänta sig av en 300kr natten stuga. Det duger bra.

När regnet la sig gick vi en liten tur och det visade sig att vi kom fram till ett vattenfall, jag tror det hette Svanåfallet.

Mysig start! Vi avslutade kvällen med att spela spel, lägga planer för tisdagen och dricka ett gott rödvin.

Efter mycket om och men beslutade vi oss för Mittåkläppen. Så fort vi vakande så åkte vi iväg. En härlig biltur med fantastiska vyer. Vi parkerade vid en fäbod, där de även hade servering och knatade sedan iväg uppåt. Vi tog givetvis den svåra, branta stigen upp. Himla blåsigt på toppen men så fint!

Vi gick snabbt ner igen, joggade lite lätt det är faktiskt bättre för våra trasiga knän. En bra start på dagen, ca 5 km tur och retur.

Eftersom vi var där vi var så bestämde vi oss för att även gå Säterturen. Bytte skor och drog iväg. En lättgången tur bland fäbodar, rullstensås och ringlade bäck. Ca 5 km även den. Skönt för benen att få slappna av lite.

Vi åkte sedan iväg mot Funäsdalen och åt en något sen lunch.

Åkte sedan hem till stugan för en kaffepaus och lite ompackning. Nu skulle vi ta oss upp för backen här där vi bor, uppför en liten kläpp och sedan fiska lite i Svansjön. Så sagt och gjort, vi drog iväg.

Uppåt, uppåt mot Svanåkläppen och sedan nedåt för att fiska. Och efter några timmar så knatade vi hemåt igen, det blev några kilometer även här. Ca 9-10 km som avslutning på dagen.

Lite ömt knä men det är det värt!

Idag har vi knatat upp på Lill-Skarven. Som vanligt uppåt! Och sen nedåt! Ca 10 km tur och retur. Fantastiskt fint där uppe med utsikt över Funäsdalen och Tänndalen. Önskar jag hade min kamera med mig men det blir tyvärr bara iPhone bilder....Och blåsigt som sjutton där uppe förstås.