onsdag 5 augusti 2015

Välkommen på Trollbröllop!

Det ideella arbetet är liksom något var och varannan i min by gör. Det hör liksom till här på landsbygden. Om något ska hända, då krävs det liksom att alla ställer upp. Och folk ställer upp i Äppelbo!

Nu närmar det sig vårt årliga bygdespel där jag är inblandad. Tidigare har jag varit skådis och stått på scen, något jag verkligen älskar. Men det tar så extremt mycket tid, och i kombination med mina allergier - så tvingades jag inse att jag inte orkade. Så nu jobbar jag med spelet ändå, fast bakom scen i en liten grupp som jobbar med Trollbröllopet. Själv så har jag fått titeln och arbetssysslan marknadsföring.

Trollbröllopet är ett fantastiskt bygdespel som i år firar 80 år. Det är i jämförelse med många andra bygdespel, lättsamt. Många av de gamla bygdespelen har ofta en religiös undertoner, här är det något helt annat. Det är levande djur och flera generationer med på scen. Bygdespelet bygger på en sägen om hur Äppelbo fick sin brudkrona från trollen.

En ensam fäbodkulla, som uppvaktas av friare från olika håll. En som har hennes hjärta, en från grannsocknen med pengarna och så den giftasugna trollsonen. Vem kommer vinna, blir det ett Trollbröllop?

Har du inte sett det så rekommenderar jag det varmt.

Här kan du läsa mer om Trollbröllopet



Inga kommentarer: