fredag 3 december 2010

Att vara trött

Jag får inte vara trött. Det är bara så. Enligt mig själv. Jag ska vara glad, jag ska vara varm och go och jag ska alltid, alltid tänka på andra än mig själv.

Sanningen är ju att jag faktiskt är väldigt trött och inte alltid glad och ganska kall och inte ett dugg go ibland och trots det så tänker jag alltid ändå på andra än mig själv.

Jag är trött och sliten just nu och lite ledsen. Jag orkar inte med allt som hör till här i livet. Jag orkar inte vara Lena som ska jobba och vara bra där, Lena som ska vara en bra matte (jag har ständigt dåligt samvete över att jag inte går tillräckligt långa turer, Lena som ska ta hand lite om sig själv- ok jag ska på massage imorgon det är bra. Lena flickvännen, Lena flickvännen - ja hon ska ju också få plats i det här så klart. Jag vill det hur mycket som helst, få tid till det också. Och sen mitt i allt det så ska det tvättas kläder, dammsugas golv, fixas mat och plocka i och ur diskmaskinen.

Jag jobbade 8-18 idag, det är ju inte så länge. Med massage, träning och reception. Ja ni vet, sånt där socialt jobb som jag håller på med. Men det känns som jag jobbat ett dygn. Men jag får inte vara trött, för jag sover ju på nätterna. Det finns andra som inte sover, så jag är lyckligt lottad faktiskt. Jag är det. Jag vet.

Men jag var trött när jag kom hem och längtade tills jag och DagOve skulle mysa i soffan.

När jag kom hem så passade jag på att sätta på ugnen och förbereda den hemlagade pizzan. Jag skulle duscha också för det hann jag inte på jobbet, eller ja jag hann aldrig packa väskan imorse. Och då när jag stod där så tänkte jag att va sjutton, jag skyndar mig att tvätta handfatet och göra rent toaletten. Plockar ordning lite. Kastar in en tvätt också. Duschar. Klipper tånaglarna samtidigt som jag smörjer in mig med lotion, för jag kommer på att jag nog måste dammsuga också. Jag drar fram dammsugaren men kommer plötsligt på att jag kanske borde prioritet att plocka ur disken ur diskmaskinen. Och in med den andra, lortiga som står på diskbänken innan jag ska fixa mer med pizzan. Så jag gör det i morgonrocken. och när jag ändå håller på med disk och sånt så dukar jag bordet. Sen skyndar jag mig på med kläder och borstar håret samtidigt som jag dammsuger, det är ju lika bra så spar jag lite tid. Har ändå dåligt samvete för att jag inte ännu tagit ut Nisse på promenad. DagOve kommer hem med resten av ingridienserna till pizzan och jag skyndar mig att göra iordning den. Pustar ut över att DagOve tog ut Nisse på promenad. Medans pizzan är i ugnen så sätter jag mig ner i soffan. Tänker på att jag snart ska få äta mat och att efter det så ska det äntligen, äntligen bli fredagsmys. Få bli ompysslad lite efter en lång dag. Prata lite om vad som skett och så. Bara vara. Det blev inte så.

Klockan är nu snart elva, jag ska sova. Fredagsmys my ass.

De säger så de visa, att imorgon är en annan dag.

Inga kommentarer: