onsdag 8 oktober 2014

Att ha ont, tips på vägen

Då har kroppen tydligen fått för mycket av allt. Eller ja, jag vet egentligen inte riktigt vad den försöker säga - fast jag tror det är det.

Jag har liksom ont precis överallt. Ont i leder. Ont i muskler. Och dessutom väldigt, väldigt stel. Jag är inte direkt någon balettdansör rent kroppsligt annars,  fast nu slår det alla rekord. Jag får liksom ont bara av att sova. Blir galet stel i nacken och så vidare.

Idag vaknade jag med värkande axlar?!! Va sjutton liksom.

Det är som att kroppen inte återhämtar sig under natten.

Jag försöker ge kroppen extra kärlek.

Massage i fredags, Yin yoga i måndags, promenader för att försöka mjuka upp stelheten.  Och ingen träning med hög intensitet. Jag försöker massera, dricka extra mycket vatten, örtte. Jag smörjer in. Massagestolen på jobbet används flitigt. Ska även smörja in mig med sesamolja, ett tips från min kompis (yogainstruktörens). Blir nog kvällens pyssel.


 Så här gör du Abhyanga
1. Innan du börjar massagen ska oljan värmas till kroppstemperatur eller varmare. Börja massera huvudet. Doppa fingertopparna i oljan och massera in oljan i hårbotten. Under hela massagen använder du så mycket som möjligt av hela handflatan och inte endast fingertopparna. Eftersom huvudet är en av de viktigaste kroppsdelarna att massera, så använ gärna lite mer tid där än för de andra delarna.

2. Smörj försiktigt in ansiktet och ytteröronen. Massera med hela handflatan där det går. Ansikte och hals masserar du försiktigt. Inte så kraftigt som på övriga kroppsdelar.

3. Sedan går du vidare till hals, nacke och övre delen av ryggraden. Massera med öppna händer och lätta rörelser.

4. Det är bra om du först applicerar oljan på alla kroppsdelar och sedan börjar om uppifrån och masserar. På så vis hinner oljan ligga på huden längre tid.

5. Fortsätt med armarna. Massera med fram- och återgående rörelser längs med de långa musklerna och med cirklande rörelser över lederna.

6. Gå vidare till bröstet och buken. Över hjärtat masserar du med lätta cirkelformade rö relser. Massera buken medsols från nedre högra sidan, uppåt, till nedre vänstra sidan.

7. Massera alla delar av rygg och ryggrad så långt du når.

8. Fortsätt med benen. Massera med fram- och återgående rörelser längs med de stora musklerna och med cirklande rörelser över lederna

9. Sist masserar du fötterna. Precis som huvudet anses fötterna vara en av de viktigaste kroppsdelarna att massera. Använd gärna lite mer tid för fötterna. Massera fotsulorna med hela handflatan

10. Massagen tar 10-20 min. Avsluta med ett varmt bad eller dusch.

11. Vid tidsbrist: gör en kort massage på 1-2 minuter med betoning på huvud och fötter.



 Ska även låna mamma och pappas badkar har jag tänkt, ett varmt bad ,med olja eller salt borde kunna göra susen för den här onda kroppen.

Hittills så har det inte hjälpt alltför mycket. Jag har liksom ont ändå.

Så en del av mig, känner att ja men då kan jag väl träna på och köra på. Medans en annan tycker att jag ska ha tålamod.

Ska ge min kropp en vecka utan hårdare träning och se om det blir någon skillnad. Annars blir det återigen lite träning på schemat, men lite mjukare.

Jag har ju filosofin att rörelse och träning är bra, det är kroppen gjord av. Att vara stilla (som jag redan är på jobbet) är liksom inte det jag tror på.

Fast när det gör så här ont så förstår även jag att högintensiv träning kanske inte är grejen.

Det gäller att ta hand om kroppen nu, den skriker efter det.  Kärlek it is!

Hur gör du, har du några tips?

1 kommentar:

Katten - Bucket Life sa...

Jag har också väldigt on i nacken och axlar. Min terapeut säger att det är år av stress och oro som visar sig, min naprapat att det är skärmjobb och stela muskler. Men jag ska till läkaren idag - får se om det blir en tredje åsikt :)
Jag kör Linnex eller Ipren-gel ibland, yoga och så försöker jag dricka vatten lite mer.

Hoppas du mår bättre!