torsdag 30 april 2015

Alltså våren är här!

Det är så härligt, jag har varit på hemmaplan snart i två veckor och jag har landat lite. Skönt med rutiner!

Och väldigt skönt med lite vårsol, även om det blåser och är allmänt kyligt. Det gör något med mitt humör.

Det är otroligt härligt att liksom komma hem varje dag och ha lite tid över. Jag har det bra när jag är borta också, fast känslan är lite annorlunda. Jag kan pyssla lite med hemmet, träna lite, umgås med vänner jag inte sett på länge och fixa lite med trädgården.

Jag är så förundrad över mitt trädgårdsintresse, jag skulle kunna spendera hur mycket pengar som helst på trädgården - det är så kul! Fast roligare är faktiskt att försöka få till det till en något billigare peng. Finns ju många möjligheter när det kommer till perenner. Och jag skulle nog kunna spendera hur mycket tid som helst också. Så det gäller att tänka steg för steg.

Här är några av planerna för vår sommar på gården.

* Måla huset (hej falu rödfärg vi kommer att bli kompisar)
* Måla lägenhetsdelen på ladan
* Ladan ska också målas - fast vi får se om vi väntar med det till nästa år (alternativet är ju att få hjälp)
* Uteplatsen framför huset. 
- Bygga smalare lådor att odla i, och samtidigt skärma av lite.
- Köpa möbler i lite loungestil
- Plantera blommor/örter och lite allmänt mys.
- Stenläggning - får vänta till något annat år.
* Uteplats vid garagedelen lite längre ner på gården, som fångar kvällssolen (osäker på om det blir ett projekt för året, kanske blir nästa år)
- Möbler (kanske redan har det som behövs, kanske bara lite målning som saknas?)
 - Grus
- Göra en grill till uteplatsen (fast variant som kan stå ute och användas året runt)
- Någon form av vindskydd på ena kanten ut mot ett dike. Häck? Spalje´?
* Trädgården
- Kommer nog ett eget litet inlägg om det. :)
* Gymmet/utegymmet
* Mera grus på gården? 
* Fixa lite med hängrännor och leda om vatten. 

Har säkert glömt en hel del som vi har tänkt på. Fast ja, det finns att göra. Livet på landet.









Inga kommentarer: