onsdag 24 februari 2016

Måndag är lika med vilodag!

Jag har gjort det mer eller mindre till en vana, att måndagen är en vilodag från träning.

Då när de allra flesta kickstartar sin vecka, går all in och allt det där. Så tar jag det lugnt. Går en promenad, får lite frisk luft och så vidare.

För jag har märkt att jag blir ganska sliten på måndagar över att plötsligt gå upp tidigare på morgonen, vara fokuserad på jobbet och allt det där. Så det känns nästan som att jag behöver den där dagen att liksom låta kroppen förstå, att nu är det vardag igen.

Bara det att komma hem i lugn och ro och laga mat, så att det räcker till flera matlådor under veckan - så jäkla skönt. Ja innan dess ska vovven ut förstås.

Och ärligt talat, så orkar jag inte prioritera sådant på helgen (matlådor och så). Då vill jag vara utomhus, jag vill vara aktiv, jag vill träna massor och ofta blir det precis så. Så kroppen behöver nog också den där måndagen för att få restarta lite och få lite vila efter de ofta aktiva helgerna.

De aktiva helgerna, de är guld värda. Jag fullkomligt älskar det! Allra helst hade jag velat ha det så precis varje dag. Massor av frisk luft, massor av träning och aktivitet. Och det går ju att klämma in, bara en vill.

Att ha hund underlättar förstås, lunchpromenad med jobbet är skönt, lunchträning är också en himla bra grej, någon typ av träning på kvällen eller morgonen.  Och så vidare och så vidare.  Jag sitter ju hela dagarna, eller står - det är inte helt optimalt när kroppen är gjord för rörelse. Och sen handlar det om att ta det lugnt också, tid med sig själv och allt det där.

Hur tänker du kring aktivitet i vardagen?




Inga kommentarer: