onsdag 22 juni 2016

Att ha ett Smultronställe

Här uppe på fäboden långt uppe i bergen så har mamma ett fäbodställe. Hon har ärft det från mormor och morfar och jag har många minnen från barndomen därifrån.

Just nu så är det inte alltför fräscht i stugan och det skulle behövas göras en liten uppfräschning. Det får inte förfalla!

Tidigare så var det så att en gick ganska långt för att ta sig fram. Och när jag var liten så var det sista delen av backen upp till fäboden man gick. I ganska tät och gammal granskog. Ett riktigt äventyr.

Nu går det en väg upp till vallen och omgivningarna har ändrats lite under åren. Från tät gammal trollskog, till hygge, till ungskog som det är i nuläget.

Hur som helst, detta är en plats som ligger mig varmt om hjärtat - det blir ett lugn över mig när jag kommer dit.







1 kommentar:

Katta Bucketlife sa...

Det är så fantastiskt att få ha såna platser, även om det är härligt att resa runt och upptäcka nya så skulle det kännas så konstigt att inte ha en plats som är "hemma", med allt vad det innebär av historik och så.