söndag 29 december 2013

En liten tillbakablick

*  Vad har varit det allra bästa med året som varit? Det bästa har varit att vi har köpt ett hem, hittat ett lugn i hemmet och att vi har det så bra tillsammans. En enorm trygghet i min relation med min man gör att jag mår väldigt bra. Och så pappa förstås, att han fortfarande verkar klara av fighten mot cancern! Tjooohoo för det. Och att Rogers syster fixade sin hjärnblödning helt utan men som det verkar.

* Vilka utmaningar har du fått ta del av som kan vara lärorika? Utmanad av mitt gamla vanliga tankemönster, "du duger inte som du är". Det har återigen gett mig massor av insikter och jag längtar efter mer reflektion och mer inre arbete inför 2014. Att jag kanske inte ska köra på ännu fortare när det rusar på, det kanske är bättre att bromsa lite innan det rusar på för mycket.

* Vad vill du ta med dig in i nästa år? Känslan och lugnet som äntligen har infunnit sig. Efter en höst som varit väldigt omtumlande på många olika sätt så är det skönt att ha landat i en känsla av att må bra. Jag vill ta med mig det in i nästa år och hitta mer saker i mitt liv som kan bidra till att känslan består.

* Vilka förändringar behöver du göra? Jag behöver ta det lite lugnt. Jag behöver prioritera och verkligen fundera på vad det är jag vill i mitt liv. Checka av, sätt upp, förändra, min intention? Stämma av, vem vill jag vara? Vem är jag?

Vad kommer det kosta dig att göra de förändringarna? Ingenting förutom att jag möjligtvis behöver prioritera bort annat som jag kanske inte mår riktigt lika bra av.

Om din kropp kunde berätta för dig vad som varit bäst med året? Yinyoga, längre distanser, variation. Tillbaka till styrketräningen.

Hur har jag tagit hand om själen? Jag har försökt lite smått med meditation (gått sådär) yingoga (betydligt bättre) långsamma rörelser (väldigt lite). Startat ett pratjunta där ett gäng tjejer samlas och pratar om det som är viktigt just nu. Gemenskap ger kraft. Vill skriva mer, leva min kompetens ännu mer - det ger extra glöd till själen.

Hur tar du hand om dig själv inför 2014? Mera Lena helt enkelt, tid till reflektion med det menar jag stämma av om jag går min egen väg och inte någon annans. Samtal med vänner och bekanta. Andas, lukta på blommor, bara vara.

Om du visualiserar lite - vad skulle du då önska att du skulle säga om året 2014 om du mötte dig själv den här tiden nästa år? Jag gjorde det! Jag vågade gå min egen väg, tog mig tid att lyssna på mig själv och andra. Samtal och gemenskap.




*

Inga kommentarer: