måndag 6 mars 2017

Hur mår jag - som gravid?

Det är en hel del prosedurer  kring det här med att vänta barn som jag liksom inte varit allför medveten om. Möten på mödravårdcentralen, diabeteskoll, ultraljud förstås och så vidare. Det tar lite tid!

Nu har jag börjat äta järntabletter, så jag hoppas det hjälper mig att bli piggare. Har tydligen alldeles för lågt blodvärde. Blir lite otålig, vill ju gärna att de ska ge resultat direkt! Men jag får nog vänta någon vecka med det.

Så förhoppningen är att jag ska bli lite piggare snart! 

Utöver det,så mår jag så bra att jag glömmer bort att jag är gravid. Jag blir upprepade gånger förvånad över min "flåsighet" och "trötthet". Och när jag ser magen i spegeln, eller att den tar i när jag ska lyfta något - då blir jag förvånad. Undrar när jag ska förstå, att jag faktiskt äntligen är gravid!? Tycker det är ett extremt bra tecken på att jag än så länge har en fantastisk graviditet! Hade jag haft ont, eller känt av det mer - så hade jag likom inte "glömt bort det".

Träningen har jag medvetet dragit ner, och det är inte för att jag egentligen tycker att det är det "man borde". Utan för att jag har så himla lätt att "dra på". Så det är skönt att ha en bestämd plan att förhålla sig till. Så nu tränar jag 3 dagar i veckan (mestadels styrketräning med HIIT inslag)  och utöver det så blir det många promenader med frisk luft och lagom aktivitet.  

Och det här är inget "måste" utan jag försöker verkligen att lyssna på kroppen. Mår jag bra och känner mig pigg är det inget som hindrar att jag tar en tur på skidorna om jag känner för det. 

 Jag vill liksom hålla hela graviditeten och få en bra återhämtning efter förlossnigen. Vi får se om min plan kommer funka för mig, hela vägen! Tror att jag kommer slita mest med att bygga upp konditionen, men utgångsläget innan graviditeten har ju inte varit helt i topp när det gäller kondition - så det blir en spännande nöt att knäcka. 









Inga kommentarer: