söndag 2 augusti 2009

Sak att fundera över

Det var en jättetrevlig fest och trots att det slutade på ett uteställe som jag inte gillar. Det var massor av nya människor, full lägenheten. Jag kommer inte ihåg namnet på någon, nu är jag i och för sig inte direkt världsmästare på just det, snarare motsatt. Det som jag funderar på är det här med minglandet. När man går omkring och pratar med nya människor så en av de första frågor man får är, vad jobbar du med?

Varför är det så intressant? Är det för att man ska sättas in i nått litet fack? Är det det som definierar mig som människa, vad jag jobbar med? Hemska tanke, jag är väl mer än så. Men likväl, alla vill veta vad man jobbar med. Undrar vad de tänker om mig när jag berättar. Alla har sina egna tankar och sätter in saker i sitt eget perspektiv. Vilket fack blev jag placerad in i?

5 kommentarer:

Catherine sa...

Väldigt intressant det där. Många presneterar ju sig så. Hej, jag heter Lasse och jag är läkare. Istället för att säga att man _jobbar som_ läkare. Men jag tror att så länge jobbet tar upp en tredjedel av vardagen kommer det sättet att inleda en presentation på att finnas kvar.
En annan sak är när man besvarar frågan "Vem är du?" med namn, ålder och var man kommer ifrån...

Lena sa...

Men jag tror att det även är för att vi vill veta vart i hierkin vi kommer. Vi analyserar och tänker. "Vart i flocken hör vi hemma"

Jag träffade en kille där på festen som jobbade på högsta domstolen, vad tänkte jag då i några mikrosekunder "välutbildad, tråkig, grå" det är inget hos honom som säger att han är tråkig. Hade han sagt att han jobbade med events hade jag säkerligen tänkt "partykille, social, tar livet som det kommer".

Är jag sämre för att jag inte är välutbildad? Eller bättre? Vart hamnar jag i rangordningen? Tycker man märker en stor skillnad i vilken miljö man befinner sig. Mina musikervänner har inte fokus överhuvudtaget på om man är välutbildad eller inte. Medans andra vänner tycker det är oerhört intressant, då är de själva ofta välutbildade och upptagna av just det.

Sedan kommer ofta frågan, vart bor du? För då ska det väl också analyseras om man bor i ett fint eller mindre fint område och vad säger det om mig som människa vart jag väljer att bo!? Och vart man kommer från...

Z sa...

Å den där frågan har jag vägrat svara på i åratal. Och jag frågar hellre en mingelkamrat vad som gör henne/honom lycklig/glad eller vad denne tror sig göra vid pensionärsåldern eller vad denne hade för drömmar som liten. Det finns inga ointressanta svar!
Och jobbfrågan, är den så viktig för någon frågar jag hur det kommer sig eller går därifrån om inte ämnet släpps.
Att starta ett samtal med värderingsfrågor känns helt orelevant för mig och säger ingenting om personen jag pratar med.
Kanske är det jag som är värderande i mitt anti-värderings-frågor =)

Lena sa...

Jag håller helt med dig Z, men vi kommer ju inte ifrån hur gärna vi än vill att vi alltid blir värderade. För vissa människor är det viktiga vilken musik vi lyssnar på, för andra vad du jobbar med, för andra om du hoppat fallskärm eller inte, osv.

Jag önskar att människor kunde se mig och intressera sig för den jag är, inte vad jag gör.

Kram

Bôrnper sa...

Fan va röriga å krångliga ni e qwinnor:-).
Har ni tuttar så har ni, å d e juh de vi grabbar ser på... oavsett vilken size de e på dem... sen e snakket inte så relevant,
lr e hö-törrt så ska de in.. lr e makrillen på hugget så ta den, ser du blomman ..lukta på den ligger blankisen på sjön så åk skridskor,, lr faller snön, åk skiir för i helviti...
Hoppa fallskärm, dyk i dya lr
turkost-vatten, ha sex i en hiss, om du vill... gör va du vill???
Men e du på okännt mingel så börja med att checka vädret me motparten, finns inte mer gemensamt intresse än vädret oavsett vilken status i arbetslivet man tror sej ha...
då lär man sej vem han/hon e på för nivå. Mingla på, träff nya människor , prata väder:
98,3 % är intressrade av morgondagensväder så varför inte börja där.