fredag 28 augusti 2009

Vardagslyx, helg och så där

Jag funderade på det här med helger. Jag har nämligen längtat ihjäl mig efter helgen. Helg, helg, helg. Vad är helg? Två dagars ledighet, men för många är inte de två dagarna på en lördag och söndag, det får vi inte glömma bort.

Varför lever vissa så, även jag, emellanåt för helger? Eller låt oss säga ledighet. Vad är så speciellt med dessa dagar som andra dagar inte har?

Givetvis så är det dagar utan jobb, vilket leder till massor av tid. Tid som de flesta gör vad då med?

Jag vet att det som jag anser vara viktigt under dessa lediga dagar med massor av tid är: tid att återhämta sig lite, sova ut, tid att träffa vänner och familj. Det kan vara tid att slå klackarna i taket, fest och skoj.

Det är vad helg är i mina ögon. Vila och tid att träffa de jag tycker om och/eller värdefull egentid.

För andra kan helgen vara: äta extra god mat, dricka vin, äta en pizza, måla, gå på restaurang. Det finns många olika vanor med helg. Det är fredagsmys och det är söndagsmiddagar.

Men det jag försöker få fram här är att det där "lilla extra" som du kanske unnar dig under helgen är det egentligen inte det som du behöver som allra bäst under vardagen? När dagarna bara rullar på? Är det inte då du behöver det där goda glaset med vin? Eller det kanske är då du behöver den där deserten efter middagen? Och så vidare, och så vidare.

För visst är det väldigt enkelt att vardagen plötsligt bara rullar på autopilot och att vi plötsligt bara lever 2 dagar av 7?

Är du duktig på att ta vara på varje dag, vardagslyxar du?

1 kommentar:

Catherine sa...

Håller med dig!
Många lever som asketer under veckorna och syndar ikapp på diverse sätt på helgerna. Finns liksom ingen balans.
Tror dock många är rädda för mönsterbrytare för att det innebär att släppa kontrollen. Kanske upplever de sig inte ha disciplin nog.
I semestertider syns det här så väl.
Människor som tränar fanatiskt höst och vår, sätter inte sin fot i gymmet (eller motionerar överhuvudtaget). De äter hämtmat till lunch, bullar på stranden och besöker restauranger, VARJE dag. Det dricks något kopiöst (vilket jag märker på mitt sommarjobb på Bolaget).
Nu ser jag bara till kost och träning, även om jag förstår din poäng med vardagslyx överhuvudtaget. Tycker bara att det är så synd att allt som jobbas upp på inrutade veckodagar, ska raseras pga lite ledighet.
Mer vardagslyx, så vi slipper allt-eller-inget-mentaliteten!