måndag 1 oktober 2012

Bara vanligt vatten

Du har säkert funderat på hur mkt vätska du behöver dricka under en dag och under träning?

Du har kanske även sett att jag sällan dricker vatten under våra träningar? Och kanske tycker det är lite konstigt?

Jag skulle kunna skriva ett mkt klokt svar här med källanvisningar till höger och vänster. För att försöka förklara.

Fast jag väljer att skriva den väldigt förkortade versionen:

Drick efter törst. Eller drick så du undgår att bli törstig.

Hur många liter vatten du bör få i dig under en dag är oerhört individuellt även det. Det varierar beroende på så otroligt många faktorer. Därför kommer jag inte skriva några litermått.

Jag själv väljer att dricka lagom mängd vatten under dagen, jag dricker inte under träning för att jag upplever att jag blir "full i magen" och skvalpig även vid små mängder, jag ser till att jag fyller på vätskebalansen lite efter träning. Men inga jättestora mängder. Jag dricker en del kaffe också som är vätskedrivande och ser därför till att jag dricker vatten efter varje kopp kaffe.

Myten om att man ska dricka så och så många liter vatten per dag startades av en vattenjätte i USA som ville sälja mera av sitt eget vatten. Forskningen som lades fram som skulle gälla för alla vanliga människor är forskning av och för elitidrottare. Återigen, det gäller att inte tro på allt som sägs.

Däremot kan vatten kanske hjälpa till vid en eventuell diet att mätta lite.

Jag tycker att vanligt sunt förnuft ska gälla, och det är du som känner din kropp bäst. Och upplever du att du inte känner din kropp?

Då är mitt bästa tips: testa dig fram.

Med tanke på vätske nivåer så kan du givetvis testa hur mycket vatten du bör dricka genom att testa lite olika mängder per dag. Du kan titta på kisset, det ska vara ljust och inte mörkt. Och så vidare och så vidare.

Fast det enklaste är dock att helt enkelt se till att inte bli törstig.

Så där, inte så krångligt va?

Inga kommentarer: