torsdag 14 januari 2016

Kommunikationsdetoxa!

Jag var på en intressant föreläsning med Magnus Lindvkist under första veckan på året. Mycket intressant! Det var på konferens tillsammans med Norgesgruppen som hade tema "alltid på". 

Därför pratades det om kommunikationsfetma och hur vi ständigt har ett oändligt flöde av kommunikation/information som rör sig runt oss. Frågan är om vi gör medvetna val, eller om det liksom bara sker? Vad tillåter jag att nå mig? 

En kommunikationsdiet rekommenderas och är något som fler kommer att bli mer medvetna/jobba mer för under året (spås det).  (Så då blir det med andra ord extra viktigt om man önskar att marknadsföra sig - hur når jag fram när personer kommer att göra mer medvetna val?) 

Jag började fundera lite på min "online" tid och vad jag egentligen tillåter för information att nå mig. Och blev lite chockad över min slötid, som jag tillbringar med att checka det som egentligen inte alls är viktigt! Det är inte viktigt i mitt liv att checka  tex facebook, många gånger per dag. Däremot kan det vara relevant att titta in på en blogg och läsa ett intressant blogginlägg, eller läsa nyheter. Då gör jag ett medvetet val. När jag dock gör något bara för att det verkar som att jag har skapat ett mönster hos mig själv (mer eller mindre medvetet) så känner jag olust. Och om det mönstret dessutom skapar en stress hos mig - ja då är det ju bara korkat! 

Allra helst vill jag leva lite mer "offline".  Läsa böcker, prata, umgås, träna, renovera, gå i skogen, meditera osv. osv. osv.

Så jag har infört online tid och offline tid. Mellan 20 - 08 så är jag offline (jag börjar jobba tidigare än så - och i och med det är online, dock medvetet ;) ). Självklart innebär det inte att jag är online precis hela den tiden, men det är då jag har möjlighet att checka det jag nu vill checka. Det känns faktiskt riktigt bra! 

Jag hatar att det första jag gjort på morgonen och det sista jag gjort på kvällen är att checka mobilen. Facebook, instagram och så vidare.

Nu har jag brutit det mönstret - och känner mig betydligt mer jag! 








Inga kommentarer: