onsdag 25 juli 2012

Om att bli sitt bästa jag (med risk att jag upprepar mig igen)

Det viktigaste i mitt liv är att känna mig som jag i varje sekund. Och att jag vill vara nöjd med den jag är i varje situation - oavsett resultat.

 Jag är ännu inte riktigt där jag vill vara, eftersom jag har en förmåga att sätta skyhöga mål, ha jätte prestationskrav i allt möjligt och vara väldigt elak på mig själv när jag inte lyckas. Detta ledde mig som sagt in i en ätstörning, bland annat (frisk sedan ca 5 år).

 Ni som känt mig, vet att jag förändrats mycket. Jag är betydligt snällare mot mig själv idag än vad jag varit. Fast det återstår lite jobb för att vara den Lena jag önskar att vara.

Det handlar alltså om att vara jag.

Ju mer jag fokuserar på det, desto bättre verktyg har jag för att nå mina mål och leva det liv jag vill ha. Ja det handlar förstås om självkänsla och vem jag egentligen vill vara eller är.
Önskar du att göra en del av min resa? Funderar du på vem du är? Eller är läget fullständigt klart?

Här kommer lite tips och frågor om hur du kan jobba med tankar och sortera fram dig själv.

Vad får dig att må bäst? 

Hur ser ditt liv ut idag? Vad är viktigast? Familjen, jobbet osv? Behöver du omprioritera för att du ska må bättre? Eller är det tillräckligt stor portion av de olika delarna som är ditt liv?

Lyssna på dig själv och ditt hjärta i större utsträckning och tona ner vad andra säger och tycker. Det är du som ska vara chefen i ditt liv och det är dina tankar och ditt hjärta som är viktigt för dig. Det är skillnad på att ha ett tydligt jag och vara ödmjuk och respektera andra än att ha ett tydligt jag och skita fullständigt i vad andra människor tycker och tänker. Jag fokuserar på mitt jag och respekterar andras liv och mening. Jag måste lita på att de har chefsposition i sitt eget liv och lever det liv de önskar. Om de väljer ett liv som är olikt mitt? So what!

Välj något att tro på och stå för det, samla ihop de värderingar som utgör just dig. Vad har du för värderingar? Är det dina? Eller är det sådana där som bara ramlat på dig under livet, och som inte släpper taget? Är det värderingar du trivs med att ha? Eller är de där bara per automatik? Är de inte längre en del av det du önskar vara och tro på, så kasta bort dem. Ändra dem tills de stämmer med den du är.

Försök att hitta ett sätt att peppa dig själv istället för att vänta på att andra ska göra det.

Skriv ner dina drömmar och försök att leva dem och göra verklighet av dem.

Se till att ha huvudrollen i ditt liv. Chefen Lena i Lenas liv.

Tanka energi ur positiva källor. Japp. Do it.

Utmana dig. Våga möta dina rädslor. De kanske bara är där av ren tillfällighet. Du kanske inte alls är rädd egentligen? Enda sättet att testa det på, är att kasta sig ut i det! Våga chansa. Testa gränser. Sen vet du. Kanske. Eller så provar du igen.

Var snäll på dig själv.

Sen förstås. Så gäller det inte att bli stående där mitt i nuet och fundera över livet hela tiden. Det gäller att leva det också. Ditt liv.


Mitt råd: lev inte bara livet. Utan lev ditt liv!



Inga kommentarer: