lördag 14 juli 2012

Valda sanningar

Väldigt ofta har vi en väldigt bestämd bild av oss själva. Märkligt nog väljer vi oftast att tolka dem negativt. Det är som inställningen att aldrig förhäva sig skulle gardera oss från misslyckanden. Det är också lätt att göra omgivningen uppfattning till sin egen, särskilt när uppfattningen är kritisk. Föräldrars uppfattning kan bli nästan orubbliga och kleta sig fast som kontaktlim.
Smaka på de här påståendena:

"Alla andra är bättre än jag".

" Jag är lika bra som alla andra".

" Jag är minst lika bra som alla andra".

Du kan också aktivt välja att göra "Andra kör med mig hela tiden", till "Jag styr mitt eget liv".

Kom ihåg att det är du som styr bilden av dig själv - inte andra. Var därför noga med att välja rätt uppfattning om dig själv.
Vem är du? Vilken uppfattning har du om dig själv? Stämmer din uppfattning om vem du är, med vem du verkligen är? Eller går du omkring och har en "vald sanning"om dig själv?

Inga kommentarer: