måndag 4 februari 2013

Att ha ett resande jobb

Jag har ett jobb som kräver att jag reser en del under vissa perioder. Och nu börjar den absolut mest intensiva perioden. Massor av resor blir det. Och till Norge så klart eftersom det är mitt distrikt. Jag gillar det, fast det är förstås krävande att vara borta så mycket. Jag har inga barn, och därför fungerar det bra.

Fördelar med att ha ett jobb där du reser:

* Ingen dag är den andra lik.
* Du får träffa massor av människor.
* Du får se mycket vacker natur och se många olika platser.
* Du får bo på många hotell med god frukost.
* Du har möjlighet att äta god mat på restauranger runt omkring. (fördel eftersom jag bor på landet där det inte finns särskilt stort utbud på det här).
* Träna på olika träningscenter eller hotellgym.
* Du kommer förhoppningsvis hem med känslan av en upplevelse och med känslan av "borta bra men hemma bäst".

Nackdelar med att ha ett jobb där du reser mycket:

* Det är svårt att hinna träffa vänner och familj.
* Allt blir väldigt centrerat till helger - allt ska hinnas med då. Träffa vänner, krama killen, hunden, familjen.Vilket jag tycker är stressigt.
* Rädslan att inte räcka till hemma (läs: vänner, sambo, hus osv).
* Du har ingen möjlighet att binda upp dig på träning/andra aktiviteter/kurser där det krävs att du är på plats en gång i veckan eller så (för att inte förlora massor av pengar). Dvs allt som inte är drop in.
* Du vill oftast bara vara hemma när du väl är hemma- kan ju även vara en fördel :)


För att jag ska känna att jag ändå lever när jag är ute och reser mycket, dvs "känslan av att det ändå är mitt liv" trots att jag är borta så försöker jag tänka på vissa saker:

* Alltid försöka boka in hotell med möjlighet till träning eller spa.
* Äta gott.
* Försöka träffa vänner när jag är i närheten och känner att tiden räcker till.





Inga kommentarer: