torsdag 24 april 2014

Planera en trädgård?

Vi har en stor gård. En stor tom gård om man pratar trädgård, buskar, träd, rabatter, blommor.

Det där måste jag givetvis råda lite bot på. Tycker den är så himla kal. Andra tycker att jag är lyckligt lottad. Fast jag vet inte om jag håller med, är det inte lite mysigt med pyssel i trädgården. Jag gillar i alla fall det - tror jag.

Och jag är ganska ny när det kommer till det här. Väldigt ny. Så kallade rookie.

Hur som helst, jag har i alla fall lyckats bestämma att det är zon 6.

Kan något leva i den zonen? Ja, det vet jag ju, det är ju gott om gran, tall, björk. Men när det kommer till blommor, äppelträd, buskar. Vad sjutton ska man välja?


Tycker pärlrönnen var vacker. Fast de enda träd vi har på gården är rönnar.....sen rekommenderas lite annat som jag inte riktigt gillar. Förutom syren förstås.


Buskar, kanske ska prova mig på havtorn? Det ska tydligen funka.



Finlands vita ros? Den var ju himla fin...

Doftschersmin?

Smällspirea?



Älskade syren, måste ha. Denna kallas Norrfjärden.
Kanske en vit "Beauty of Moscow"?


En Holger?

 
 En ros? Den här kallas: Martin Frobisher.



















Känner igen den här rosen både från mormor och mamma. Hansarosen.

Hurdalsrosen?

Underbara daggrosen! En sån eller fler måste jag ha. Vacker!



Forsythia, Northern gold?

Snöbollsbuske?

Berberis?

Ölandstok, den rosa är himla söt eller hur?





Hittade en länk till massor av kanadensiska rosor som ska funka: http://www.mobackes.se/produkter/rosor_kanadensiska.htm

Mina favoriter so far: Finlands vita ros, Daggrosen, Snöbollsbuske, berberis och rosa ölanstok.....

Inga kommentarer: