måndag 14 april 2014

Träningsfilosofi

Jag tränar för att må bra inte för att prestera.

Det är så himla tydligt för mig, så fort jag kastar mig in i någon typ av "tävling" så tappar jag glädjen i att träna. För andra är det precis tvärt emot. Himla fascinerande hur det är.

Det jag försöker med, som ibland lyckas, ibland inte är: Variation.

Jag tycker det är så himla roligt att göra lite av allt. Och det tror jag är himla bra för mig, både kropp och knopp.

Igår var jag på ett gympa pass, det är inte ofta det händer - men det händer när jag har möjlighet och vill. Och det var jättekul och det märktes tydligt att jag inte tränat den här typen av träning på länge. Koordination var är det liksom?

Styrka, kondition, rörlighet, koordination.....

Lätta, tunga pass.

Det funkar för mig. Jag gillar det, träningsglädje de luxe för mig.

Att bara pyssla med en typ av träning det är inget för mig. Och somliga andra de älskar att bara gör en sak precis hela tiden. Springa, springa, springa. Cykla, cykla, cykla. Det är bra, det gäller att hitta sin grej även med träning.

Det jag tycker är svårast är att variera mig när jag joggar/springer. Jag hamnar lätt i samma runda, samma tempo. Då är det himla bra med bootcampen, enklare med intervaller i grupp. Fast egentligen tycker jag att intervaller är bland det roligaste som finns. Det är liksom den typen av träning som min kropp och mitt huvud gillar. Det vill säga. Kort och intensivt. I alla fall om det handlar om kondition. Stark är jag bra på att vara. Uthållig, inte så bra. Och ingen spänst. Ja det här låter ju kanske lite konstigt. Fast så är jag.

Därför gillar jag att utmana det där lite då och då.

Hur tänker du med din träning? Vad är viktigt för att behålla din träningsglädje?



Inga kommentarer: