onsdag 7 maj 2014

Det där med lax

Jag har liksom aldrig riktigt lyckats med det där med lax. Det brukar ofta bli så himla torrt.

Nu har jag på kort tid gjort två recept som blivit kanonbra! Och inte i närheten av torrt.


Inkokt lax

1kg laxfilé
Lag: 1 gul lök, 1 liter vatten, 2 lagerblad, 10 vitpepparkorn, 2 msk salt, 2 msk ättiksprit 12%, 1/2dl socker.

Koka lagen ca 5 min (skivad lök).

Lägg laxen i en ugnsform och häll över lagen. In i ugnen ca 30 min på 100grader. Färdigt!

Supergott att servera en räkröra, skagenröra eller liknande till. Superenkelt även det. Gräddfil eller creme fraiche, majonäs, dill, rödlök, citron, räkor och salt och peppar.

 Laxknyte 

En liten blandning av lite allt möjligt.

Lite lagom med folie. Jag la på broccoli, salladslök, bladspenat, körsbärstomater, zuccini och paprika. Lite av det jag hade hemma i kylskåpet. Lite olivolja och citron på det. La sedan en lax bit över. Kryddade med salt och peppar. Och så Santa Maria seafood krydda.  Gör ett litet paket med folien. In i ugnen 200grader ca 20 min.

Inga kommentarer: