onsdag 14 maj 2014

Det här med att prata om samma sak, eller inte...

Vad enkelt det är att prata i olika nivåer om saker och ting.

Om en tänker sig apelsin, citrusfrukt och frukt. Tre nivåer, det skulle kunna vara fler....klyfta....osv osv, osv.

Tänk er då att den ena pratar om apelsiner och den andra om frukt. Ganska stor skillnad i det, lätt för missförstånd?

Tänk er då om vi sätter in det där i ett samtal där jag pratar om mig, medan min kompis tror jag pratar om universum. Det blir liksom ännu knasigare. Och kanske ännu mer svårbegripligt för de som är mitt i samtalet?

Nu blir det väldigt kul eller svårbegripligt så här (nedskrivet, försök till förklaring), det blir kanske lite för tydligt när en skriver det på det här viset?

Fast hur ofta det händer, det där att en tror att en pratar om samma sak men är livsår från varandra. Och så plötsligt så händer det, man kommer på det! Vi pratar om samma sak fast ändå inte.

Tjo flöjt.

Nu ska jag skala lite apelsiner. 


Inga kommentarer: