tisdag 16 december 2014

En vän skrev på facebook.....

Om stressen med julen, att folk har skyhöga krav och förväntningar. Att allt ska vara så himla perfekt! Och att de flesta faktiskt inte ens upplever en så mysig jul, för att de helt enkelt är så himla fokuserade på allt de som de vill uppnå och uppleva - att de glömmer just det.Och hennes tips för att lyckas var att fuska. Allt behöver liksom inte vara så där himla tip top.Att det kanske inte behövs hemgjorda kransar på dörren, pepparkakshus, ljusslingor överallt, genomstädat hus, perfekt mat och så vidare och så vidare. Det kanske fungerar med knäck gjord i micron?

Jag tycker det var så himla tänkvärt. Och kanske något att fundera lite på.....

För jag tycker inte att det på något sätt är fel att storstäda, fixa, trixa, baka och göra allt det. Om du mår bra av det vill säga. Om du hittar lugnet och ögonblicken i de stunderna - då blir det ju himla vackert och skapar många minnen för framtiden.

Jag har till exempel, pysslat och gjort jättefina hjärtan att ha i trädgården. Sambon har svetsat ihop de av gamla armeringsjärn och jag har stått i timmar och bundit dem med granris. Det var inte alls stressigt och jobbigt, snarare gav det mig ett lugn och en härlig julkänsla. Ingen stress överhuvudtaget. Sen kanske det inte blir en tradition att göra det här varje år, fast just i år - då var det viktigt!

Det är väl när kraven blir övermäktiga om man står där med tårarna i ögonen och krånglar med pepparkakshuset som det kanske är dax att tänka till?  Eller om du sitter i soffan på julaftonskvällen och känner dig besviken, för att du inte hann storstäda köket som du hade tänkt...?

Julen är förknippad med många traditioner och många "måsten". Fast behövs allt det i ditt liv idag?

Det kan vara viktigt att titta igenom sin MÅSTE lista och göra det till  VILL listan istället.  Gallra lite, lyft fram det viktigaste, skapa dina egna traditioner, gör det som du och din närmaste familj mår bra av.  

För mig är det viktigt att få tid till att träna eller vara aktiv utomhus. För det mår jag så himla bra av. Och eld i kaminen. Och en skön doft av såpa. Och så julgranen. 

Inga kommentarer: