måndag 22 juni 2015

Trädgårdsglimtar!

 Rabatten vid laduväggen. Det växer och knakar. Här började jag förra året, det vill säga den första 
rabatten och det har börjat ta sig ordentligt.

Favoritblomman just nu är akleja. (strunta i hinkarna bakom staketet)
  Och så hörnrabatten nere vid den lilla grinden. Vår andra rabatt, väldigt frodiga växter tagna från svärmors dyngstack.

Den här lilla rabatten, som plötsligt blev till för att jag fick så många roliga perenner från höger och vänster.. Sen körde gräsklipparen över den men den verkar ha tagit sig hyfsat ändå. Det är en buske som är lite "däckad" men annars så verkar det mesta få fart. Syns att det är relativt "nya perenner" här. Flera av de, vet jag inte ens vad det är för något. Ska bli spännande att se om de växer på sig nu när värmen börjat komma.
Nya rabatten. Inte riktigt klar och med plats för fler växter. Fick lov att bli en till, för jag vill kunna sitta i köket och titta ut. Gillar naturstenarna runt rabatterna, tycker att det passar bra på vår gård.

 Här ser man lådorna jag har snickrat ihop, med viss hjälp av sambon. Målat och fixat. Målet var att få en liten rumsavdelare. Vår gård är väldigt öppen, något jag gillar. Men vill även ha lite mer avskildhet. Tycker att det blev väldigt bra!
Uteplatsen är himla mysig. Drömmen är att stenlägga eller lägga trall här, kanske nästa år. Tillsvidare så får en plastmatta fungera som rumsavdelare och som ett skydd mot detta oerhört vassa gruset. 
Här ser man den nya rabatten utanför köksfönstret längst ner till höger. Den börjar från flaggstången och blev relativt stor. 

  Mina små spjånglar till syrener blommar faktiskt. Tror det kommer bli väldigt bra, när de fått växa till sig lite. Målet är att det ska bli en liten "berså" av syrener och att ett bord med stolar ska stå i vinkeln. Nu blir det inga mer projekt för året i trädgården. Nu är fokus att vårda det jag har och att fylla på i den nya rabatten.
  

Inga kommentarer: