torsdag 11 augusti 2016

Att vara hälsosam

Jag har funderat ganska mycket på uttrycket hälsosam. Vad innebär det egentligen? Och om hur lätt det är att bli påverkad av omvärlden.

Jag är helt säker på vad jag hade svarar för cirka 10 år sedan. Jag levde mitt liv i Stockholm (en härlig stad) och levde utåt sett ett lyckligt liv. Inombords var allt kaos, för jag hade hamnat i en ätstörning och jag hade svårt att acceptera det faktumet även om jag var väldigt medveten att "allt inte var helt normalt". Men omvärlden gjorde ju sitt för att gratulera, klappa på axeln, "vad duktig du är" så det var svårt att lyssna på den inre rösten som viskade försiktigt; fröken du mår inte bra.

Ju mer kaos jag kände inombords, desto mer ville jag kontrollera.

Och just kontroll känns som något jag förknippade då med att vara hälsosam. Och även idag, när livet snurrar på så är det just kontrollen som jag älskar mest av allt. Då gäller det att hänga med och inte rivas med i kontrollbehovets riviga vindar.

Här är en bild på mig då, väger betydligt mindre än idag - men man kan även se tomheten i blicken...eller hur? 


Kontroll över vad då?

Jo, jag kände mig kraftfull och stark om jag:

* Tränade massor, helst lite mer än alla andra. Ringde min mamma och berättade att hon tränat på Friskis, och jag hade tränat ett pass tidigare under dagen. Så behöver jag förstås träna ytterligare en gång....för att vinna och för att ha någon typ av kontroll.
* Åt restriktivt och monotont. Det var kyckling, lax och grönsaker. Tog bort stora delar av mitt tidigare matliv såsom den livsfarliga boven korv.
* Tackade nej till fikabröd, höjden av kontroll för mig som jag faktiskt tror lider av något typ av sockerberoende.
* Struntade i festen, för alltså - alkohol är ju inte bra för kroppen. Och för att jag så klart inte kunde vara bakfull dagen efter. Då missade jag ju träningspass och hade svårare med matkontrollen.

Jag kunde även vara så fantastiskt ödmjuk mot andra människor som inte valde att leva efter mitt hälsosamma sätt. Det vill säga totala motsatsen till ödmjuk, kunde känna avsky mot att de åt en kaka, pizza eller så, "herregud hur kan dom".  Och så klart även glädjas över min triumf över att jag minsann "kunde hålla mig". Allt skedde förstås i det tysta. Så utåt sett så var jag nog en ganska go person om än lite tråkig.

En blir ju lite tråkig om en ska leva efter alla dessa regler och egna lagar som en satt upp. Ingen står ju ut med det. Och alla rutiner och så, som så klart inte fick rubbas på.

Så jag var ju smart och åt givetvis kakor ibland, drack alkohol och så vidare -för jag insåg ju att jag kanske var lite onormal och annorlunda. Sen var det ju ingen som visste att jag gick på toaletten och spydde upp det. För att få tillbaka kontrollen och för att slippa ångesten som det skapade att äta sådant jag "egentligen inte fick".

Yoga kunde man ju göra lite då och då också, för att verka som att man liksom hade koll på den världen också, det var ju modernt och det var bra att få den stämpeln på sig också. Kontroll på det inre livet också, inte bara det yttre. Smart och under kontroll, inte särskilt yogiskt.

Mycket hälsosamt sätt att leva ett liv på. Eller inte!

Snacka om att köra över sig själv på alla möjliga sätt.

För vet ni, självklart är det inget fel på något av de här punkterna där uppe om de liksom tas med en nypa salt.

För alltså.

Träna är sjukt härligt, men det är under vilan som kroppen byggs upp. Vila är minst lika viktigt.
Att äta lite av allt och njuta av maten. Ibland blir det laxwok, ibland blir det en pizza. Inget konstigt med det, det kallas livet. Ibland är det gott med wok, ibland med pizza. Fika är gott det med, men inte alltid! Och fester med vänner är trevligt och skapar så mycket mer, härligt att vara social. Yoga för att du vill, inte för att du måste.

Och så vidare och så vidare.

Jag kan fortsätta och fortsätta med massor av det här.

När mitt liv känns lite upp och ner, som jag skrev i tidigare inlägg. Vilket av de här alternativen vill jag fokusera på? Jorå, så klart önskar jag mig KONTROLL!!!  Plötsligt kommer längtan efter en diet (kanske till och med med shakes - tänkt det liksom, höjden av kontroll att bara dricka shakes), träna massor, inte äta fikabröd....

Jag gör det inte. Jag låter inte kontrollbehovet ta över.

Jag noterar mina invanda tankar och mönster, jag ser på dem, iakttar mina tankar och känslor - och så går jag vidare med mitt liv.

Tänker att "hej mina gamla vanor och tankar, kul att ni kommer och besöker mig till ingen nytta. Kommer ni inte ihåg att jag nuförtiden har helt andra strategier för att må bra och känna mig hälsosam?"

Det fungerar för mig!











Inga kommentarer: