måndag 12 december 2016

Motivation till att träna lagom

Jag har aldrig haft problem med att träna och hittat motivation till det. Jag har snarare varit övermotiverat i perioder och glömt bort den viktiga vilan.

Nu har jag ett mål att träna mindre, för att min kropp behöver det. Jag behöver ge mig själv lite mer lugn och möjlighet till återhämtning. Så det är ett medvetet val.

Det innebär inte att jag inte vill röra mig varje dag, men jag tänker att promenader inte är träning utan mer återhämtning både för kropp och själ.

Så målet nu är tre träningspass i veckan. Och jag vet inte när jag någonsin har tränat så få dagar i veckan. Det var länge sedan.

Det jag märker är att ju mindre jag tränar ju mindre motiverad är jag. Lite tvärtemot mot vad jag trodde, jag trodde att jag skulle vara toppmotiverad på varje träningspass - när det är så få liksom.

Så nu gäller det, hur sjutton ska jag hålla motivationen uppe när jag liksom någonstans anser "att jag knappt tränar" nuförtiden.

1. Motivation kommer inte per automatik, utan det gäller att träna ändå och så kommer motivationen under passet. Bara gör det, tänk inte efter så mycket. Motivation skapar man .

2. Håll fokus på varför? Varför tränar jag? Varför ska jag göra de här övningarna? Varför är det här viktigt för mig?

3. Gör en träningsplan och håll dig till den (om det hjälper dig i din motivation).

4.   Träna roliga saker. Alla pass behöver inte vara toppkvalitet, ibland är det viktigt att bara ha väldigt kul.

5. Variera träningen. Variera övningar, variera upplägg, variera typ av träning.

6. Träna med sambo, vänner och andra.

7. Träna i sköna, bra och snygga träningskläder.






Inga kommentarer: