tisdag 4 april 2017

Nu börjar det - trädgårdstid!

I lördags fick jag äntligen skita ner mig lite på händerna igen.

Det var i mina ögon dags att plantera lite blommor i krukorna ute på altanen. Och slänga det där som var så vackert i höstas, ljungen, mossan och grankvistarna. Som nu andas gammalt och ofräscht.

Nu vill jag ha ljus grön färg, lite blommor och fräschör! Så sagt och gjort - det blev (kanske lite tidigt, men jag tror det funkar) lite plantering av penseér, påskliljor och scilla. Underbart!

På lördagen var jag fast besluten om att jag inte skulle göra något i trädgården än på en stund. Av någon anledning så låter jag perennerna stå och vissna  på hösten och så tar jag tag i det på våren. Jag har fått för mig att det skyddar. Vet att många andra tar bort allt dött redan på hösten innan vintern och snön. Jag vet inte vad som är rätt, men så här har jag gjort fram till nu. Sen får någon motbevisa mig om motsatsen.

Men redan på söndagen så var det tydligen dags att börja ta bort det gamla, döda! Så det blev full fart i trädgården i några timmar. Krattade och rensade lite. Petade inte så mycket i jorden än, men det var härligt att se att små gröna blad började spira.

Nu börjar en underbar tid!

Jag älskar verkligen att jobba i trädgården. Drömmer om nya projekt (säg inget till sambon bara.....) och har massor av ideér.

Vi har dock lite större projekt på gång, som vanligt.

* Staketet ska förlängas, hundarna har en tendens att smita ut precis där staketet tar slut. Så nu ska det förlängas för att minska risken för en påkörd hund (alltså, det hade varit min värsta mardröm) .

* Grunden för växthuset ska göras så fort tjälen har gått ur marken. Sen ska växthuset på plats förstås, fönster ska sättas i och jag behöver beställa fler glas eftersom en hel del var sönder. Har inte förodlat någonting, har inte hunnit med. Som tur är ska jag få lite plantor av min härliga svägerska (tomat och paprika).

* Vi har en önskan om en uteplats nere vid vårt garage, så där är planen att lägga trall. Enda platsen med kvällssol. I år kanske det sker.

* Sen har vi några av uthusen kvar att måla, det tar liksom aldrig slut med rödfärgsmålningen. Huset och stora ladan är klart, det är de mindre små som är kvar. Ganska lättsamt ändå, de behövs nästan inte ens sopas - det är ingen färg kvar. Och det är raka enkla plank - enkelt! :)


Inga kommentarer: