torsdag 2 juni 2011

Boktips:



Denna bok har fascinerat mig otroligt mycket. Jag kunde helt enkelt inte sluta läsa den. Otroligt spännande om hur vår hjärna fungerar.Hur kom jag på ideén att läsa en bok om stroke? Utbildningen jag går kopplas till modern hjärnforskning. Så vi arbetar mycket med att aktivera hjärnans alla delar. Detta har ju givetvis gjort mig nyfiken. Hur är hjärnan uppbyggd och har jag möjlighet att programmera om den?

"På morgonen den 10 december 1996 förändrades Jill Bolte Taylors liv totalt. Den 37-åriga hjärnforskaren drabbades av en kraftig stroke då ett blodkärl brast i vänstra halvan av hjärnan. Inom loppet av några timmar försvann förmågan att tala, läsa, skriva, gå och hennes minne var i det närmaste helt utraderat.

Tiden som följde blev en berg- och dalbana mellan två verkligheter: den euforiska känslan från höger hjärnhalva som styr känslor och kreativitet, och de logiska rationella tankarna från vänstra halvan som talade om för Jill att hon var sjuk och fick henne att söka hjälp i tid.

Det tog åtta år för Jill Bolte Taylor att tillfriskna helt och hållet. Tack vare en otrolig envishet, sin kunskap om hur den mänskliga hjärnan fungerar och inte minst med stor hjälp av sin fantastiska mamma lyckades hon få tillbaka det liv hon en gång hade. Idag anser Jill att stroken var det bästa som kunde hända henne. Genom att tvingas använda sin högra hjärnhalva insåg hon att vi människor kan tillgodogöra oss de känslor av frid och välbehag som den vänstra halvan gör sitt bästa för att trycka ner.

Min stroke tar läsaren med på en fascinerande resa in i den mänskliga hjärnan. Det är både en värdefull hjälp för alla som drabbats av någon form av hjärnskada och ett känslosamt vittnesmål om att djup inre frid är möjligt att uppnå för alla människor, vid alla tillfällen. Boken har i flera veckor legat på topp 10 på New York Times bästsäljarlista för faktaböcker."

Informationstexten och bilden har jag snott från: adlibris.com

Inga kommentarer: