torsdag 16 juli 2009

En salig blanding

Oj vad tiden har gått fort, det är redan torsdag. Jag känner av en gryende panik som liksom växer, att semestern snart är slut. Men några dagarna kvar har jag, så det gäller att passa på.

Det har varit dagar med en salig blandning av saker som hänt.

Jag och mamma tog minsann en liten tur till Sågmyra för lite shopping i fredags, på kvällen hade vi tjejmiddag och åkte vidare mot Vansbro och stand up. Det var helt fantastiskt roligt. Min favorit var helt klart Lasse Nilsen (viss reservation för att det kan vara fel namn, jag och namn går inte riktigt ihop). Jag skrattade i alla fall så att tårarna rann och jag hade ont i magen dagen efter.

Lördagen var återigen en regnig dag. Jag bestämde mig för att ge mig ut i min älskade skog, längtan rev inne i mig och det spelade ingen som helst roll att det regnade. För att förena nytta med nöje så skulle diverse älgpass uppsökas, inför höstens jakt. Hela fyra stycken har jag nu varit ut på, fixat med ved och sådant där som man gör. Det började givetvis hällregna och vi var verkligen plaskblöta när vi kom hem. Besök hos mormor och morfar på eftermiddagen, med kaffe och dopp. Morfar har ont i knät och de är nervösa för 80års kalaset på lördag. Kisse ringde två gånger och Susanne ringde och ville ha med mig på festligheter på kvällen. Jag tackade nej, alla var förvånade. Men jag var helt slut och skulle även upp och vara trevlig dagen därpå.

På söndagen så var det Vansbrosimningen och jag och min mamma skulle vara funktionärer i expo tältet. Vi visste inte vad vi skulle göra gentligen när vi kom dit, men kl 7 på morgonen var vi på plats. Mamma hamnade i "vi som vill byta startgrupp" och jag hamnade i informationen. Telefonansvarig och svara på frågor. Det var riktigt kul. Jag förstår inte varför inte fler ställer upp och jobbar, det är skoj med alla människor. Som tack för hjälpen fick vi en matbiljett och en tshirt. Pyttipannan nere vid Plasket kändes inte så lockande så vi inhandlade pizza. Sandra kom på kvällen, vi åkte till Malung och hängde i öltältet. Jag drack öl som en galning, på grund av nervositet. Jag skulle träffa en norrman. Han kändes konstig.

På måndagen så blev första stopp Vansbro och extra allergimedicin inhandlades, vi systembunkrade och hann även med en långpromenad i skogen. Då sken faktiskt solen. Vinet var gott och vi drog iväg till Malung igen. Öltält med partypolare, de var jättebra och humöret var på topp. Sedan så åkte vi faktiskt upp till parken och dansbanden och hade en jättekul kväll. Jag ville så gärna visa Sandra hur det är. Norrmannen kändes mycket mera avslappnad, vi dansade och han bjöd på öl. Trevlig kväll.

Tisdag. Något slitna. Vi åker till Malung igen , nu på dagtid. Ammunition ska inhandlas för jag tycker att det är en utmärkt idé att Sandra ska få prova skjuta lite. Jag försöker skrämma upp henne lite, men det slutar med att det går jättebra. Även om hon inte får skjuta med min bössa som är lite mera krut i. I Malung var det full fart även på dagen, folk satt i öltältet och hade det trevlig, det sjöngs på sen och folk var glada. På eftermiddagen fick jag en allergichock och var helt förstörd. Det blir som om allt runtomkring slutar att existera. Man försöker bara överleva. Så det blev inget öltält på kvällen och vi krossade nog två pojkars hjärtan, fast bara för en stund.

Vaknade riktig dålig på onsdagen och bestämmer mig för att åka till farbror doktorn. Sandra åker hem till Stockholm igen och jag får mediciner som ska vara dunderbra. Tjejkväll på Selins med Sara, Marie, Susanne och jag. Jag åt jättegod mat, kycklingfilé med fetaost och soltorkade tomater. Jag drack rödvin och efter mycket tjat så tar vi bilen och drar till Malung igen. Cruisar runt i cabben och har det bra. Det blev en senare kväll än planerat men mycket trevlig. Kul att träffa tjejerna, det är väldigt sällan vi träffas vi fyra i alla fall samtidigt. Marie bor i Wales, Sara i Falun, Susanne i Vansbro och jag, jag bor ju i Oslo.

Så en salig blandning har det blivit. Nu ska jag krypa upp i soffan och läsa bok, det regnar igen. Även om pappa precis lade fram ett förslag om en tur till Borlänge. Vi får se vad som sker.

2 kommentarer:

Sandra sa...

finaste vännen...sitter här hemma å fundilerar lite på allt skoj!!! förstå att du å din snälla far vågade låta mig panga m stora bössan, inte klokt...hur skoj som helst.. å dina fina mamma som såg till att vi fick i oss mat lite då å då... å malung.. GRYMT!!! lite bugg blev det ju oxå...eh,det händer ju inte varje dag...vilket jag tror att de som såg mig förstod,tur att min danspartner verkade ha förståelse... :)
Vet du vännen, det var grymt,som det alltid är när vi hänger!!!!

kramkram

Lena sa...

Du är alltid välkommen vännen, alltid!!! Kramelikram