onsdag 22 april 2009

Onsdagen

Vilken dag det har varit. Jag har hunnit med massor av saker.

Det började med en liten tur till skattekontoret här i Oslo. Det börjar bli dags att lämna in deklarationen eller selvangivelsen som det heter på norska. Som svensk så har man skattereduktion de två första åren på tio %. Jag kom ju givetvis inte ihåg hur det var man skulle göra och vart man skulle skriva. Där får man hjälp, på skattekontoret. Men jag åkte givetvis till samma plats som förra året, det visade sig att de hade flyttat. Så det tog lite längre tid än vad jag tänkt, men jag hittade fram till slut i alla fall. Och nu har jag lämnat in den också.

Efter det så gick jag med snabba steg mot fotografen här uppe i gatan. Körkortsbild. Jag har fått hem ett brev om förnyelse. Jag fattade först ingenting. Va, vadå? Jag är fullt medveten om att jag inte är arton längre, men har det verkligen gått tio år? Ja, det har ju det.

En take away kaffe på Pascal och sedan vidare hemåt. En litet balkongmys med kaffekoppen i handen och en tidning i andra.

Sedan så tyckte jag att jag och Nisse skulle åka på en liten cykeltur. Vilket vi gjorde i det härliga vädret. Det gick riktigt bra. En liten mini vurpa, trasslade bara in bandet i hjulet en gång och så en trasig byxa. Mini vurpan berodde på en fin liten tik som Nisse ville undersöka, trasslet var Nisse som plötslig bestämde sig för att han skulle gå på andra sidan om cykeln och trasiga brallan, det berodde bara på mig. Borde tänkt mig för.

Städat hela lägenheten, det är min städvecka.

Sedan har jag hunnit gått igenom garderoben och kastat massor. Jag har varit skoningslös, har jag inte använt på sista året eller att jag vet med mig att det inte sitter så där jättebra = kasta eller ge bort. Så en hel sopsäck blev det. Känns riktigt bra att kasta ut och få lite översikt över vad som saknas och vad jag har. Skönt!

Inga kommentarer: