söndag 5 april 2009

Solskensdag

Idag har det varit en stålande dag. En sådan där dag när solen skiner och himlen är blå och det är varma vindar. Långpromenad med Nisse, möte av massor av människor. Alla är så glada och pratsamma nu när våren har kommit. Några killar fäktades i medeltida kläder ute på Bygdöy. Svärd och sköldar. Jag stod där i solen och tittade på, de var som i en annan värd. De varken såg eller hörde något annat. Många människor med kameror som fotograferar. Jag vill också. Båtfolket har hittat ut till båtarna, det putsades och tvättades. Folk på bänkar, solandes. Barn på cyklar, glada och uppspelta. Många solglasögon. Våren har kommit till stan. Jag längtar efter första mjukglassen.

Ute på balkongen så läste jag en bok om en svensk kvinna som fastnade i thailändska tullen med sju kilo heroin. Jag har slukat boken, fascinerande. Jag är varm i ansiktet och känner mig mysig.

Inga kommentarer: