söndag 8 mars 2009

28år

Jag har nyligen fyllt 28 år. Här kommer ett litet ”mitt liv ” från studenten och framåt. En liten kort sammanfattning.

2000 – Efter en kämpig vår med oerhört mycket plugg blir skoltrötta Lena överlycklig över att ta studenten. Får åka HD för första gången och älskar det. Förälskar mig handlöst i tretton år äldre Pecka. Jag reser själv till Afrika och åker runt i en Rosa Buss. Hoppar fallskärm, provar på river rafting. Älskar Afrika. Jag hinner bara hem och packa om, min första säsong uppe i Sälen börjar som snabbköpskassörska. Julafton firas med jobb.

2001 – Lever i en liten fjällstuga på cirka tjugofem kvadrat tillsammans med Pekka. Är nästan aldrig hem till Äppelbo. Under sommaren jobbar jag i våffelstuga och jag kommer ihåg att Pekka aldrig var hemma. Han var i Tyskland, Österrike, Danmark, Norge och jobbade. På hösten reser vi till Dominikanska republiken i två veckor och har det fantastiskt supermysigt. Min första Poolare säsong börjar. Jag upplevs som tråkig eftersom jag lever ett riktigt samboliv med Pekka. Mer parmiddagar än festnätter. Jag börjar krångla med viktväktarna och blir snabbt smalare och sjukare.

2002- När säsongen är över så får jag med mig mamma till Lefkas i Grekland. Där har vi en skön vecka med mycket sol och bad. Under den sommaren jobbar jag som receptionist på Snöcentret i Lindvallen. Jag börjar med skärmflygning. Och trots mitt otroligt dåliga tålamod så älskar jag det. Jag och Pekka är alltid ute och försöker hitta möjligheter till att balansera, back glida, flyga. Jag börjar ständigt kolla vindriktningen. När vintersäsongen drar igång så börjar jag min andra säsong som Poolare. Lite mera ansvar.

2003- Hela gänget drar till Gran Canaria en vecka. En härlig avslutning på en säsong med mycket jobb. Under sommaren som receptionist börjar pluggdrömmar komma upp till ytan. Jag söker och kommer in på en motion och friskvårdsledarutbildning som startar under hösten. Jag och Pecka lever skärmflygsliv. Jag har fortfarande en kom och gå ätstörning som jag inte lyckas få stopp med. Jag väljer att avsluta mitt förhållande med Pecka. Vilket leder till en ganska turbulent höst med mycket konstigheter. Skolan är fantastiskt kul och jag får många nya vänner. Nästan direkt efter Pecka träffar jag en total motsats till honom, i Jonas. En glad liten charmig stockholmare som jag blev störtförälskad i .

2004- Skolan forsätter under våren och jag utvecklas mycket. Jag och Jonas har ett helgförhållande och är superkära trots av vi i grunden är väldigt olika. Under sommaren utbildar jag mig till massage terapeut. Mycket plugg blir det. Jag flyttar till Stockholm får ganska snabbt jobb som massör. Trivs. Söker hjälp mot mina ätstörningar och kommer in på Stockholms center för ätstörningar. Jag och Jonas förlovar oss vi är lyckliga. Julen tillbringas i Äppelbo.

2005 – Lever förortsliv i Stockholm, umgås mycket med Jonas vänner. Många parmiddagar blir det. Jag jobbar som massör men även på ett café. Semestern tillbringas i Dalarna, Västervik och i Höllviken i Skåne. Längtar efter resor men min sambo delar inte samma drömmar, tjatar om att resa till Bali. Det blir inget av med det. Jag kommer inte riktigt ihåg hur hösten och vintern var. Förmodligen tränade jag som en dåre.

2006 – Efter en helt oemotståndlig bild på internet, vem vill ha mig? Så flyger jag ner till Malmö och hämtar Nisse, världens sötaste lilla dansk svenska gårdshund. Jonas överraskade med resa till Rom under julen. Så jag firar min 25 års dag i Rom. Jonas och jag har det väldigt upp och ner. Vi går i parterapi genom SCÄ. Älskar varandra så mycket, men får det inte att fungera. Går utbildning till Personlig tränare. Det blir en jobbig sommar men med en liten resa till Gotland. Jag kämpar på i terapi men får inte ordning på min ätstörning. Inser under hösten att jag måste lämna livet i Stockholm och Jonas. Jag flyttar hem. Får snabbt helgjobb. Är i skogen och gråter och skriker på vardagarna, jobbar på helgerna. Lugn och ro gör att jag sakta men säkert blir bättre. Åker till Stockholm och går aerobox kurs. Startar eget företag, har boxning, massage, vattengymnastik. Åker upp till Sälen på föreläsning. Träffar min gamla chef, erbjuds jobb. Börjar jobba lite på helgerna i Stöten. Nyår i Stöten, träffar på ”hela du liksom bara strålar”. Är glad.

2007 – Forstätter med mitt företag, jobbar på helgerna i Stöten och i Skamhed. Tycker plötsligt det är jättekul att festa och träffa folk igen, börjar flörta, träffar många karlar. Har kul, lever livet. Får ett infall och flyttar till Oslo. Bor ute på Bygdöy med Sandra. Jag jobbar och sliter som massage terapeut på en asiatiskt massageklinik. Jonas ringer och berättat att han träffat en ny tjej, jag gråter i veckor trots att jag innerst inne vet att vi inte är en perfekt match. Ibland räcker det inte med att älska. Träffar en lång mörk norrman under sommaren. Han följer med hem under älgjakten då jag får skjuta min första älg. Flyttar till Skillebekk . Blir deprimerad under hösten. Tycker livet suger. Frode jobbar två veckor borta på båt, sen är han ledig två men då jobbar jag. Vi krånglar lite under hösten och mellan jul och nyår så tar det slut. Får panik över att jag inte har några nyårsplaner, men åker upp till Stöten och firar in nyåret med tårarna rinnandes utför kinderna.

2008 – Under våren bestämmer jag mig äntligen för att byta jobb. Med hjälp av en liten spark i baken av min coach/naprapat. Jag börjar jobba i receptionen på ett gym. Sakta men säkert får jag mer uppgifter. Blir spinning och styrke instruktör, jobbar med boxningen, personlig tränare och även massageterapeut. Får ta över ansvaret över sportshoppen. Får besök av ett gäng Äppelbo karlar, däribland min bror, över 17 maj. Vi har en kul helg tillsammans. Dejtar lite olika män men blir inte kär. Bestämmer mig för att ägna hösten till jobbet. Festar lite, livet flyter på. Går kurs i forskajak som jag avbryter. Långledig mellan jul och nyår. Är hemma i Äppelbo. Mår fantastiskt bra. Lägger upp planer för året som kommer.

Inga kommentarer: