måndag 23 mars 2009

Tankar som far runt just nu

Jag blir ibland överväldigad över hur djupt det sitter. De där dåliga tankarna som dyker upp. Det gör mig ledsen. Det är som att jag aldrig kommer att tycka om mig själv eller framförallt min kropp på riktigt. Men jag är på god väg, det är inte så att jag går omkring och tycker illa om mig själv hela tiden. Men det dyker upp ibland, du är fet, du är fet, du är fet. Det är jag inte.

Jag vet om att jag är en jättebra tjej. Men min kropp, den finns inte alltid där. Jag har en fin kropp egentligen, framförallt så fungerar den väldigt bra. Den är mjuk och fin, stark och den har fått stryk många gånger, men den är väldigt bra på att laga sig själv. Jag pushar den lite för hårt ibland, men jag ska bli bättre att vara lite snäll på den också.

Så här kommer det, en reality check för hur jag tänker och tycker just nu om min kropp (jättejobbigt faktiskt, men nu ska det göras).

Vi börjar nedifrån:

*Fötterna är breda och tån bredvid stortån är längre än de andra. Jag kallar dem KalleAnka fötter och tycker de är jättefula rent estetiskt. Men de är stabila och bra. De gör att jag står stadigt på jorden. Jag får ofta skavsår på mina lilltår och på min häl, jag har ofta lite trasiga fötter på grund av all träning. Jag älskar skavsårsplåster och är nog lite gnällig när det kommer till just den biten. Men annars så är mina fötter bra, de är stabila.

* Benen: Jag har kraftiga ben, med mycket muskler på. Jag vet att när jag skulle in för operation för mitt skadade knä så tyckte sköterskorna att jag hade väldigt tunga ben. Det är väldigt bra, för på grund av det så har jag sällan ont i knät nu för tiden trots att jag har ganska stora skador på mitt vänstra. Det vänstra knät är på grund av det massor av små ärr, de blir rosa under sommaren. Solbrända. Mina ben blir ganska bruna på sommaren, då tycker jag att de är fina. Jag tycker många gånger att mina lår är lite jobbiga, för det går sönder så många jeans. Lite mindre skulle verkligen inte ska. Jag måste raka benen, ofta. Det är tråkigt, men måste göras. Jag kan få kramp i mina vader om jag inte är duktig på att stretcha. Då gör det jätteont. Tycker inte om att visa mina lår exempelvis på en sandstrand. Mina ben är starka och de går dit jag vill gå.

* Rumpan: Den är bra, mjuk och go att sitta på. Ganska go att ta på, tror jag. Lite gropar och lite så där, men ja den duger ganska bra.

* Magen: Har varit borta under stora delar av mitt liv. Jag har tänkt bort den, kunde inte ta på den. Nu gillar jag den, oftast. Den är ganska mjuk och go, fast det finns muskler där under någonstans. Den pyser ut lite när jag har jeans, men det struntar jag i, ibland. Jag klarar att ta på den och jag gillar den. Men det varierar ofta, många gånger så är det fortfarande som den inte finns bara för att jag plötsligt tycker att den är gigantiskt. Tycker om den extra mycket på sommaren, när den är lite brun och varm.

* Axlar: Jag har breda axlar, med muskler på. Jag kan ibland känna mig väldigt bredaxlad och stor, men jag övertalat mig själv att det är bra. Har mindre rörlighet i min vänstra, det sitter fortfarande i efter en gammal ridolycka då jag bröt armen samtidigt som axeln hoppade ur led. Ingenting som jag märker av i vardagen, men ibland när jag ska träna så är det väldigt tydligt. Där ser man hur viktigt det är med sjukgymnastik.

* Armarna: Jag har ganska starka armar med muskler på. Man får starka muskler av att massera och jobba som jag gör. Skulle önska att jag var lite mer "fit", så musklerna syntes lite mer. Får ibland ont i underarmarna när jag masserar mycket.

* Händerna: Jag har starka händer. Ett ärr efter en stor kniv som råkade hugga mig ganska rejält, det var på den tiden jag jobbade i chark. Får ibland ont i tummarna, men har inga stora problem med mina händer. De är bra, mitt arbetsverktyg. Mina naglar växer fort, får ofta klippa dem. Det bästa som finns är att hålla hand med någon man tycker om.

* Huvudet/ansiktet: Jag har ett fint leende, blågrå ögon, mörka ögonbryn, en relativ liten näsa. Får ibland lite finnar, men inga stora problem. Tycker om när våren kommer och det kommer lite fräknar på näsan. Ibland känner jag mig fräsch och ibland så känner jag mig väldigt tråkig. Just nu så har jag ganska långt mörkt hår som jag trivs bra med, förutom att jag tycker att min lugg är lite för lång och tråkigt. Jag får ibland väldigt ont i nacken och huvudet och är väldigt stel. Tycker om min nacke och gillar att få pussar där.

Jaha, det var det.

Inga kommentarer: