tisdag 20 mars 2012

Förändring&frihet



Är förändring lika med frihet? Hör förändring ihop med frihet? Som en vågskål liksom. Har du det ena så får du det andra?


Jag tänker att ja kanske det? För mig leder förändring till en frihetskänsla. Att veta att allt förändras alltid, mer eller mindre. Att växa fast, att inte förändras ger mig en känsla av instängdhet.



Vad betyder förändring hos dig? Och vad är frihet?

Jag tänker när jag hör de här orden att förändring är att något ändras. (i mina ögon oftast till det positiva). Det kan vara förändringar i alla olika plan i mitt liv. Privat, jobb osv. osv. Jag tänker att ofta så leder en förändring i den ena att även andra delar av mitt liv förändras. Att en förändringsprocess leder till att jag flyttas till ett positivare mer önskvärt tillstånd.

Frihet, då tänker jag på att flyga. Att inte sitta fast. Att vara fri att vara precis den jag är. Frånvaro av tvång. Det finns många definitioner av just frihet (olika typer av frihet) men i mina ögon i det här sammanhanget så tänker jag så här.


De hör ihop de här orden. Frihet, förändring, frihet, förändring. I alla fall i mina ögon.


Hur tänker du?

Inga kommentarer: