onsdag 30 december 2015

En cykeltur i Everglades

Vi valde att hyra cyklar vid Shark Valley för att cykla runt en asfalterad slinga. På något sätt så är det trevliga att uppleva allt när man samtidigt får lite motion, det är i alla fall något vi tror på fullt ut.

Det tog inte långa stunden innan vi fick se vår första alligator - en härlig upplevelse. Vilka konstiga djur det finns alltså?

Allllllligajtor 
I starten hade vi härlig medvind och vi seglade fram, kände oss nästan lite oslagbara. Alligatorer lite här och där, massor av fåglar. Gamarna cirkulerade över oss, jag vet inte riktigt vad de väntade på? (Troligen att jag skulle tuppa av, var ju fortfarande väldigt förkyld.... ;) )

Den raka vägen 
Efter ungefär halva sträckan så fanns ett utkikstorn, fantastisk vy där uppe. I närheten av utkikstornet fanns även en liten "trail" .
















Utsikt från tornet




Roger ville verkligen gå den, jag var lite skeptiskt bara för att jag fick miljarders av myggbett på den första. Men jag hängde väl på! Och ja, där gick vi svenskar på tur -som hade blicken uppåt. Troligtvis spanade efter älgar eller så, för inte sjutton tänkte vi på att blicken kanske skulle vara nedåt.
Utsikten, den väldigt raka vägen! 
En trail, som vi bara måste gå......

Roger traskar förbi den och jag upptäcker den ungefär precis bredvid. Där ligger en stor alligator precis bredvid stigen.

Jag och alligatorn
Mycket nära stigen så att säga
Vi skulle ta lite kort tyckte vi, observera att vi faktiskt är dumma svenskar och att man faktiskt inte ska göra så här. Detta är ett jättesnabbt djur som utan minsta problem hade kunnat bestämma sig för att vi var en perfekt måltid för dagen. Nu gick allt bra!

Vi fortsatte betydligt vaksammare framåt på stigen och kommer till en plats där stigen är översvämmad. Den enda vägen tillbaka är att vända.

Nu visste vi ju var alligatorn var och kände oss lite modiga.

Vi passerar den, för att i nästa sekund se en till - något mindre vänlig alligator lite längre fram. Näsan mot stigen och smäller igen käften. Jag skriker allt jag orkar, tror så här i efterhand att det kan vara anledningen till att allt slutade väl.

En alligator framför och en bakom
Så nu står vi mellan två alligatorer. Den ena lite trött, den andra lite mer rivig så att säga.

Vi beslutar oss efter en stund att springa förbi. Herregud kan man säga så här i efterhand. De är tydligen väldigt snabba och vi hade inte haft en chans om den hade velat anfalla. Den gjorde inte det. Tack och lov.

Här hade vi passerat...och klarat oss
Adrenalinpåslag och en galen upplevelse vi kommer minnas.



Inga kommentarer: