onsdag 30 december 2015

Köket om jag får drömma!

Vi har ett typiskt lantkök. Det jag gillar mest är att det är ljusflödet, trots att fönstren sitter relativt lågt ner. Det sitter två fönster i köket och i angränsade rum, som nog förr var kammaren så sitter det fönster som gör att köket får ljus från tre håll. Jag älskar det.

Jag gillar känslan i köket. Jag gillar luckorna på skåpen som är målade i en skönt grå nyans med inslag av blått, det är bara så trist och tråkigt att de börjar bli sååååå slitna och gå sönder. Framförallt runt diskho och spis. Kanske det går att reparera dem?

Dock är jag faktiskt inte så jätteförtjust i tapet och bröstpanelen. Bröstpanelen kanske skulle vara ok, men jag skulle gärna vilja ha den i en annan färg än blå - även om jag egentligen gillar blått. Jag antar att det skulle efterlikna färgen på luckorna, det är bara det att färgen inte blev särskilt lika. Kan även vara så att de gamla luckorna av furu, har släppt igenom lite gulnad?

På golvet ligger ett klickgolv. stenhårt och helt ok i färg. Börjar dock bli väldigt slitet det med.

Så en vacker dag så är det ju så att vi kommer att renovera köket.

Luckorna skulle jag nog gärna vilja ha grå även i fortsättningen, men med lite tuffare uttryck än vad som är idag.

På golvet ett DalaFloda golv om trägolvet under inte är ok förstås. Det vore ju det absolut finaste. Och taket skulle behövas målas, idag är det laserat vilket en gång i tiden var fint. Nu börjar det gula krypa fram - furu även här kan jag tänka mig?

Jag älskar vårt stora matsalsbord där 10 personer kan sitta utan mista problem. Och jag verkligen supergillar våra nya lampskärmar som suttit uppe i en vecka cirka.



Det är väl något liknande det här som jag drömmer om....(osäker på vart jag hittat den här bilden och den längst ner - så jag ber om ursäkt om någon tar illa upp). Inte så långt ifrån hur det är idag, behövs bara vissa ändringar :)

Men så har jag ju  en förkärlek och längan efter mer industriell känsla också. Men har fått för mig att det krävs lite rymd för att få den känslan att funka? Här är det liksom inte så högt i tak. Det är väl något jag fått för mig bara. Något liknande det här vore väl fantastiskt det också tycker jag.



Drömma får man.....än så länge så väljer vi att ha köket precis som det är. Det är den strategin vi valt för huset. Att låta det ta lite tid. Vi har renoverat vardagsrum, hall uppe och nere - inget annat. Vi har två sovrum uppe som skulle behövas göras något med. Vi har ett badrum uppe som är i mindre bra skick, vi har kattvindar som skulle behövas fixas till, tvättstugans tapet börjar ramla av, kammarens färg på väggar måste åtgärdas, osv osv. Så nog sjutton finns det saker att pyssla med. Men det viktigaste i dagsläget är ju att det är fullt beboeligt och att det faktiskt inte är någon stress med något. Vi tar det lite då och då. Vi vill inte renovera sönder varken sig huset eller relationen.



Inga kommentarer: