fredag 4 mars 2011

Lenas laxpasta


Ok, det blev ju faktiskt jättebra. Så här kommer ett litet ungefärligt recept på min laxpasta. Snabbt och enkelt.

Sätt in de frysta laxfileerna i ugnen. Mina hade någon form av örtkrydda på sig. Inte för länge, håll koll - de kan lätt bli torra som fnöske.

Under tiden kokar du upp vatten och kokar fullkornspasta, jag valde fullkornsspagetti igår.

Hacka en halv rödlök, och så mycket vitlök du vill ha i. Jag valde en klyfta. Fräs upp i stekpanna. Tillsätt lite salt och peppar. I med coctailtomater, valfri mängd såklart. Jag halverade tomaterna, men det går säkert bra att ha de hela också. Riv lite citronskal över allt samman. Tillsätt en skvätt med soya och matlagninggrädde eventuellt även en klick med creme fraiche. Späd eventuellt med vatten för att få en rinnigare konstistens. Smaka av. Jag gillar starkt, jag hade i en dutt med sweet chilisås också.

Häll av vattnet från pastan, blanda såsen med pastan. Ta ur laxen ur ugnen och gör små bitar som du lägger över pastasåsen. Ät och njut!

Inga kommentarer: