onsdag 16 mars 2011

Mumsíg middag


Idag slog jag på stort, och med det menar jag att jag plötsligt fick för mig att laga fisk. Jag som mer eller mindre kan sägas vara en älg med tanke på hur mycket älgkött jag har ätit genom åren. Och fisk, ja det har jag aldrig varit särskilt duktig på. Jag älskar fisk, men av någon anledning så är det så att jag har haft svårt för att laga till den. Brist på intresse? Ja inte vet jag. Idag skulle det ske. Fisk skulle det bli.

Och eftersom det smakade fantastiskt gott så måste jag ge er receptet.

Enkelt&gott:

Vit firre i ugn

2 port. ca 30 min.
Ingredienser
Bas ingredienser
1 paket vit fisk
2 st morötter
1 st rödlökar
2 paket körsbärstomater
2 dl räkor, skalade
2 dl riven ost

Sås
1 paket matlagningsgrädde, 15%
1 st limefrukt(er)
1 krm citronpeppar
2 tsk salt
2 krm salt
2 tsk peppar
2 krm timjan

Tillagning
1. Skär fisken i mindre bitar.

2. Rensa morötterna och skär dem i tärningar. Dela löken i "kvartar" 8delar.

3. Koka upp ca 5 dl lätt saltat vatten, lägg i morötterna och löken och förväll dem tills morötterna är nästan ”aldente”. Häll av vattnet och lägg grönsakerna i en smord, eldfast form.

4. Lägg i tomaterna som är delade på mitten och sedan fisken över grönsakerna.
5. Strö över räkorna.

6. Blanda grädden och limen samt det rivna skalet från halva limen. Salt och citronpeppar.

7. Strö på salt och nymald svart peppar och timjan. Till sist strö över osten.

8. Baka i ugn ca 15 minuter på 180 grader.

9. Servera med kokt alt. pressad potatis.


Receptet kommer från:tasteline.se

Inga kommentarer: