fredag 7 september 2012

Kläder i alla väder


Träna utomhus i alla väder. Hur gör man i höstvädret? Hösten kan vara relativt varm med sol och plötsligt väldigt kall. Väldiga variationer.
Jag rekommenderar klassiskt lager på lager. Så här brukar jag göra.

Supersport Bra A-B Stay in place Svart
Alltid:

Sport bh: Superviktigt. En som sitter bra runt och under bysten, som ger bra stöd i ryggen. Brösten ska i mitt tycke inte röra sig under träning. Själv använder jag det norska märket MXDC som jag tycker har fungerat jättebra trots ett väldigt rimligt pris.

Hotpant, Play All Björn Borg SvartTrosa: Ofta glöms trosan bort. Jag gillar att ha en trosa med funktionellt material när jag tränar. Detta för att det transporterar bort svetten från kroppen och inte kyler ner. När temperaturen kryper nedåt, är merinoulltrosor mitt absolut bästa tips. Oslagbart! Jag gillar trosor i hipstermodell som sitter bra på rumpan. :) 





No show Circulation GoCoCo Vit/Beige

Strumpor: Här använder jag gärna strumpor anpassade för träning. De sitter oftast mycket bättre runt foten och andas bättre.





I soligt väder, dock höstkyligt:


Överkropp:


Lager närmast kroppen: Underställströja.
Mellanlager: Jag är väldigt förtjust i väst. Jag har i fleece.
Jag vill gärna ha en i mer vindavisande material. Det har jag haft tidigare och jag älskar det.


Warm Crewneck Wmn Craft RosaPxc Storm Vest Wmn Craft Svart

Underkropp: Tights. Tidigare tränade jag aldrig i tights. Nu klarar jag mig inte utan. Jag älskar känslan. Följsamt, lätt och ledigt att röra sig. Prova! På hösten gärna lång variant. Blir det för varmt, dra upp dragkedjan längst ner och dra upp dem lite över vaden. Funkar finfint.
Nike Swift Tight Nike Svart

En kyligare kall höstkväll.


Överkropp:
Närmast kroppen:Underställströja.
Mellanlager: En något varmare mellanlager tröja. Funktionellt material. Här vill vi ha en som släpper ut svett men håller värmen.  Eller alternativt: väst.(favorit)
Er Wind Jersey Craft Lila


Fanatic Hoody Nike Grå/Lila
Ytterlager: Jacka. En jacka gjord för aktivitet, lätt att röra sig. Vind och gärna lite vattenavvisande med god andningsförmåga. Gärna stretchmaterial i ryggen så att du enkelt kan röra dig och då undviker du att jackan åker upp när du springer. Dagens jackor och mellanlager har ofta både fickor för nycklar och telefon/mp3/iphone osvosv.

Underkropp:
Närmast kroppen: Underställ (när det är kallt) Jag fryser oftast inte om benen när jag rör mig, springer osv. Det beror givetvis på antal grader.

Ytterlager: Tights. (Här finns det även varmare varianter, vintertights)

Huvud: Jag tränar gärna i "pannband". Är det kyligare: en mössa.

Fundamental Run Gloves Nike SvartHeadband Ultra Mid  OrangeRunning Hat Unisex Svart
Händer: På händerna är det skönt med bra handskar som skyddar mot vind och vatten. Inte för varma dock

Running Vest Unisex Gul
Är du ute på vägen och springer, då måste du komma ihåg reflexvästen. En billig livförsäkring.

Jag tycker det är bättre att du fryser lite i början av din träning än att du klär dig för varmt. Så prova dig fram till det som du tycker funkar för dig i olika temperaturer. Skor är givetvis en helt annan fråga. Som jag kanske återkommer till en annan gång.

Lycka till! Och kom ihåg att passa på att njuta av den härliga höstluften!

Alla bilder är lånade av: sportamore.se. Tack! :)

Inga kommentarer: