onsdag 20 mars 2013

Chef eller ledare?

Vad är mest effektivt, vad tycker du?

Om det är svårt att förstå vad som menas med chef och ledare så tänker jag att en ledare vill man följa, en chef har fått sin titel och andra förväntas därför göra som han/hon säger. Ledare är ett förtroende vi får av de som vill bli ledda av oss. Ingen kan bli ledare mot sin vilja. Tyvärr finns det alldeles för många dåliga chefer och för få ledare.

- Chefen trycker på; ledaren drar med.
- Chefen säger ”jag”; ledaren säger ”vi”.

- Chefen berättar hur du ska göra; ledaren visar hur du ska göra.

- Chefen säger ”kom i tid”; ledaren är redan på plats.

- Chefen använder rädslan som makt; ledaren använder entusiasm.

- Chefen gör jobbet till ett slit; ledaren gör det till ett äventyr.

- Chefen säger ”Gå nu”; ledaren säger ”nu går vi”.

- Chefen bibehåller; ledaren utvecklar.



Källa: Torkild Sköld.


De ledare jag haft som jag känt mest tillit till och där jag verkligen utvecklats har verkligen varit de som lyckats vara en i gruppen. Och kanske den som jobbat hårdast och mer än någon annan. Som aldrig någonsin har krävt mer av mig än av sig själv. Som alltid har lyssnat. Som varit på plats. Som har fått mig att känna mig delaktig. Som visat mig hur jag ska göra inte bara berättat det. Och att det alltid varit ett vi. Och som alltid ställt upp. Inte varit rädd för att hjälpa till. Som drivit på med entusiasm och glädje. Kavlat upp ärmarna, när det kört ihop sig - alltid funnits på plats för att hjälpa till. Fast samtidigt gett mig ett stort eget avsvar och litat på att jag vet bäst. Litat på min kunskap. Aldrig ifrågasatt eller tryckt ner. Aldrig tagit credit för något som någonannan gjort. En bra ledare lyfter fram andra! Respekterar!

Precis de egenskaper som de skriver om här gör att jag känner att det är kul att ge av mig själv.

Inga kommentarer: