söndag 9 november 2014

Bullbak - Dinkel&Dadelkanelbullar

Det händer inte så ofta, men idag då bestämde jag mig för att baka. Jag fick ett nytt recept av en av mina kollegor i veckan och det ville jag ju givetvis testa. 
Jag kan varmt rekommendera dessa bullar, himla goda alltså! 

ca 24 st

Fyllning (dubbla gärna satsen): 
150 g urkärnade dadlar, grovt hackade. 
0,75 dl vatten
100 g mjukt ekologiskt smör. 
3 msk kanel

Deg:

2 tsk vaniljpulver
1 msk nymald kardemumma
5 dl ekologisk mjölk
50 g färsk jäst
1/2 dl sucanat alt rårörsocker
1/2 tsk salt
150 g ekologiskt smör
1 ekologiskt ägg, uppvispat
9dl dinkelmjöl, siktat
ca 5 dl vetemjöl special

1 ekologiskt ägg, uppvispat
Sesamfrön, gärna oskalade.

Gör så här: Blötlägg dadlarna i vattnet i minst 2 timmar, mina drog ca 4. Blanda vaniljpulver och kardemumma i mjölken och värm till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av mjölken. Häll därefter i resten av mjölken, salt, socker, smör och ägg. Tillsätt dinkelmjöl, lite i taget och därefter vetemjöl och arbeta ihop en smidig men ganska lös deg. Låt jäsa under bakduk i en timme. 

Under tiden som degen jäser mixa ihop dadlar, vatten, smör och kanel till en jämn fyllning. Jag dubblade mängden (efter att jag hört en fågel viska att det kunde vara bra).

När degen är jäst är det bara att dela den på två. Kavla ut, ha på hälften av fyllningen och göra bullar. Helt valfritt vilken metod du väljer :). Jag gjorde snurror. Låt sedan bullarna jäsa på plåten under bakduk i 45 min. 

Värm ugnen till 250 grader. Pensla bullarna med ägg och strö över sesamfrö. Grädda i ca 10 minuter i den nedersta delen av ugnen till de får fin gyllene färg. Låt svala på galler. 

Smakade hur gott som helst!

Inga kommentarer: