torsdag 18 december 2008

Den jag vill va

Jag vill vara stark. Kunna klara mig själv. Jag vill kunna göra eld även när det regnar, våga gå ut i skogen i mörkret, hugga ved, plocka bär, sylta och safta. Jag vill vara den som skottar snö, som fyller på olja på bilen.

Jag vill vara rejäl liksom. Sund och stark. Jag vill vara ärlig. Den man alltid kan lita på. Jag vill vara ödmjuk. Jag vill se med öppna ögon. Jag vill höra. Och känna.

Jag vill inte vara mystisk och svår. Inte mjäkig eller mesig. Jag vill vara den som står i stormen och skriker: ta mig om du kan. Jag vill inte vara en söt liten flicka som blåser omkull vid minsta lilla vindpust. Jag vill stå stadigt. Fötterna i jorden.

Jag vill vara den som sjunger med hög stämma även om rösten inte alltid bär. Jag vill vara den som alltid gör sitt bästa. Som alltid försöker. Jag vill vara den som skrattar högt och länge och mycket. Jag vill inte vara rädd för att misslyckats. Jag vill vara den som hoppar in i saker, som gör mitt bästa och som i värsta fall torkar tårarna, skakar av mig damm och skit efter fallet, och går vidare. Med lika mycket glädje och med nya ögon. Jag vill ha livsglädje. Vara lugn och trygg.

Jag vill vara den där som är "precis så där som man tror". Jag vill inte vara en människa som gömmer mig bakom fasader och konstiga spel. Jag vill vara den som när jag säger att jag tycker om, då tycker jag om. Som gråter när jag är ledsen och skrattar när jag är glad, skriker när jag är arg. Enkel. Ärlig.

Jag vill lysa. Jag vill älska. Jag vill vara stark. Rakt igenom rejäl. Det är vad jag vill.

Inga kommentarer: