onsdag 14 november 2012

Om man tänker efter

Tänk så otroligt många människor det finns. Som försöker leva sina liv. Med oändligt många likheter fast även olikheter. Många lika förutsättningar men även oändligt olika. Många människor med tankar, idee´r och drömmar. Som varje dag försöker, sitt allra bästa. Och de som inte ens försöker. De som sjunger högt och klart och de som inte sjunger alls. De som skrattar och de som gråter. Känner. Stänger av känslor. Som saknar. Som möter någon de älskar och de som aldrig gör just det. De som lever sina liv med någon som gör dem illa. De som tyst ger upp och de som skriker högt och klart och kämpar. Kärlek. Ilska. Harmoni. Tänk så mycket vi upplever allihop precis hela tiden. Och precis lika många verkligheter som människor borde finnas. För även om vi står precis bredvid varandra så är jag alldeles säker på att vi upplever det som händer precis på vårt eget sätt. (Sedan kanske vi förutsätter att alla andra upplever det som jag). Min verklighet blir din verklighet fast det inte alls är så.Inte konstigt att det ibland är lite svårt att kommunicera. Och tänk så ofta det funkar alldeles utmärkt. En gnutta ödmjukhet och förståelse för att någonannan kanske upplever annorlunda. Kan vara bra att ha, tänker jag. Hur tänker du?


"Jag vet att du tror…..att du förstår….

det du tror jag sa….
Men jag är inte säker på att du inser….
att det du hörde….
inte är vad jag menade…."

(Ur Bodil Jönssons bok "Tankar om tid")





Inga kommentarer: