torsdag 17 januari 2013

En dag på sjukhuset

Jag har allergi.

Jag är allergisk mot gräs, häst, hund och katt. Det kom plötsligt vid 13 års ålder (ca, jag kommer inte ihåg exakt). Det har blivit värre och värre med åren.

Så nu har jag tillbringat förmiddagen på Falu lasarett på allergimottagningen.

Och plötsligt upptäckt att jag egentligen är allergisk mot mycket mer. Björk, timotej, hassle, gråbo. Så hela våren, sommaren och hösten är det något i luften som jag reagerar på. Inte undra på att jag varit trött! Jag reagerade även lite mot kvalster, och några mögelsvampar men inget allvarligt.

Hur som helst. Nu börjar en 3 års plan med en tablett varje dag. En slags vaccination mot gräset. Jag hoppas det funkar för tabletterna kostade skjortan. Funkar inte det efter ett år så blir det sprutor istället.

Hur som helst.

Det känns givetvis jättetråkigt att inse att jag är "lite allergisk mot allt möjligt". Det som känns riktigt bra är att jag äntligen fått hjälp!

Övriga symtom som jag har: extrem trötthet, ont i kroppen och att jag nyser vid starka dofter, damm, inte tycker om höga ljud ibland, har tinitus i perioder och så vidare förklarar herr överläkare med stress och dålig andning. Och eftersom jag i stora delar av året befinner mig i "stress" på grund av allergin så blir det liksom extra boost när jag stressar med jobbet och så vidare.

Så receptet blev: säga nej, 3 gånger per dag sätta mig ner och fokusera på att andas med magen i 3 min och mindfulness. Otippat men så jäkla självklart.

Utbrändheten  närmar sig sa han herr Överläkare om jag inte passar mig.

Så ja. Det är väl kanske så. Jag måste ta hand om mig själv.

Kändes skönt att herr Överläkare sa till mig på skarpen.

Utmaning för mig med all energi, "bubbla över" och vilja -  att ta det lite lugnt ibland.

Inga kommentarer: