tisdag 15 januari 2013

Jag har inte tid



Det här med träning och att ta sig tid till träning. Det här är ett problem jag slipper. Fast ett problem jag vet att många upplever att de har.

Jag har aldrig någonsin upplevt att jag inte har tid. Kanske sagt det någongång för att det är enkelt sätt att beskriva något annat på (jag prioriterade något annat just då), fast aldrig liksom upplevt det i kropp och själ att jag inte har tid att träna (nu pratar jag om ett länge perspektiv månad efter månad, för självklart har jag upplevt det under någon dag då och då. Det kommer dock alltid nya dagar och nya möjligheter).

Ok tänker du, enkelt för dig att säga som inte har barn. Och javisst kan det vara så att hela mitt liv blir annorlunda om jag någongång får glädjen att bil mamma. Det är väl ett faktum att det blir annorlunda. Fast jag tror på att må bra och att må bra i min värld det betyder ett aktivt liv. Och en mamma som mår bra är väl en betydligt bättre mamma än en som inte gör det? Hur tänker du angående det här?

Det här är mitt liv just nu i korta drag. Jag har också en del att pyssla med: Jag jobbar 100% (under resveckor betydligt mer), jag har träning 1-2 gånger per vecka för andra, jag har en hund, jag reser mycket med mitt jobb, många timmar i bilen osv.osv.

Fast faktum är att jag trots det lever ett relativt aktivt liv för att jag väljer att göra det. Jag mår bra av det.

För det första. Det handlar om att bestämma sig.

I mitt liv är det viktigt med aktivitet. Jätteviktigt. Jag klarar inte ens att tänka tanken på att leva ett oaktivt liv. Och jag tar mig tid till det. För att jag tycker om känslan av att jag tar hand om mig själv. Känslan att jag ger något värdefullt till mig själv genom att träna. Välinvesterad tid liksom.

Och självklart så prioriterar jag bort andra saker ibland för att få den tiden. Vad är viktigt för dig och hur är din prioriteringslista?

Och vet ni, jag tycker att tid är lika med ditt eget val. Vad väljer du att lägga din tid på?

Det finns ingen annan än du som kan bestämma över din tid. Det finns ingen som kan spendera den eller få din tid att försvinna.

Och om du upplever att någon annan tar av din tid, så sorry. Den går jag inte på. Du tillät det från början.

Så hur vill du spendera, tillbringa och dela upp din tid?

Jag lovar dig, den tiden du väljer att lägga på träning/aktivitet kommer du aldrig att ångra. Jag har aldrig ångrat ett träningspass. Jag tror till och med att du kommer uppleva känslan av att plötsligt ha mer tid (mer energi) till att göra allt det där andra.

Det är bara du som kan få till en förändring i ditt liv (i det här fallet träna mer/mer regelbundet) och det är du som sitter där med möjligheterna. Du väljer.



Inga kommentarer: