onsdag 9 januari 2013

Smarrig kycklinggryta




4 port


500 g kycklinglårfilé eller bröstfilé

250 g små gula lökar

Arla smör

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

1 msk vetemjöl

1 dl rödvin

2 1/2 dl Kelda mellangrädde

1 hönsbuljongtärning

1 tsk timjan

10 katrinplommon

1/2 dl valnötskärnor

ev färsk timjan

Gör så här


Dela kycklingen i stora bitar. Skala löken. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över i en gryta. Bryn lökarna och lägg dem i grytan. Vispa ihop mjöl, vin, grädde, buljongtärning och timjan. Häll det i grytan och låt den koka 5 min under lock. Dela plommon och nötter i halvor. Lägg ner dem i grytan och koka 5 min till. Strö ev över färsk timjan. Servera med stekt svamp och potatis.

Receptet hittade jag på arla.se och jag kan verkligen rekommendera det. Supergott tyckte jag!


Inga kommentarer: