tisdag 15 januari 2013

Massa tips på träningsmotivation!

Träna – hitta något som du gillar och som passar i ditt liv. Testa lite olika träningsformer och se vad som passar dig. Men du, träning är inte alltid kul, det är däremot VIKTIGT och LIVSNÖDVÄNDIGT för att må bra och leva ett hälsosamt liv.

Rimliga förväntningar – det är viktigt att hitta en nivå som passar dig och ditt liv. Hur många gånger har du möjlighet att träna? När passar det? Planera in din träning i kalendern och låt det bli helig tid. Ta dig inte vatten över huvudet dvs planera inte in 5 gånger i veckan om det inte kommer att gå att genomföra, du kommer bara bli besviken. Att få tid till att träna två gånger i veckan är skitbra!


Tänk inte så mycket - träna bara. Analysera inte så mycket. ”Ska jag träna, ska jag inte träna, hinner jag, jag är nog lite trött”. Skit i de tankarna. Träna! (Självklart ska du lyssna på din kropp om du känner dig sjuk men annars är det bara att köra)


Den där sköna känslan – ni vet, den där känslan efter träning. Memorera den. Plocka fram den när det känns mindre kul att sticka på träning. Tänkt: om en timme så kommer jag känna precis så om jag bara tränar just nu.

Träna tillsammans med andra– att träna tillsammans med andra brukar vara en riktig boost. För det första, du har någon eller några som du bestämt att du ska träna med dvs du har en tid att passa. Prata lite, motivera, utmana varandra.

Varför tränar du? – Att veta varför just DU tränar kan vara en effektiv motivationshöjare. Skriv upp tydliga mål och delmål om det motiverar dig. Kanske dags att göra en tjejklassiker? Eller kanske du inom en viss tid ska klara att jogga den där rundan du så gärna vill ta dig runt? Eller kanske klara ett visst antal armhävningar? När du når målet, se till att belöna dig själv! Jag skulle köpa nya träningskläder eller boka in en massage. Vad gillar du?

Gör något annorlunda – finns det möjlighet våga prova någon ny träningsform eller gör något du normalt inte gör. Brukar du jobba, spring intervaller. Brukar du styrketräna, varför inte prova att dansa?

Bra kläder&skor – bra kläder och skor kan göra stor skillnad för motivationen. Satsa mer pengar på skor, kläder finns det många märken av till rimliga priser.

Inga kommentarer: