söndag 20 juli 2014

En av anledningarna till att jag tränar

När jag startar en joggingtur med lite staplande steg, stelt och lite konstigt. Hur jag känner dofter, andas in frisk luft, känner vinden i håret. Ser min lyckliga hund studsa bredvid. Hur jag efter en stund mjuknat lite och kan köra på lite snabbare även om det inte är ett mål i sig själv. Hur jag känner mig kropp, känner att jag lever. Hur tjärnen där nere på högersidan blänker när jag tassar framåt uppe på åsen. Efter en stund viker ner och över vägen, för att sedan passera myr och fors. Kanske kommer det några regndroppar och det gör ingenting, det är bara skönt att känna hur de landar i mitt varma ansikte. Hoppar över rötter och stenar och tassar försiktigt fram emellanåt på spångar. Kommer efter en stund fram till bilen,  kastar mig in eftersom myggen och knotten älskar en varm kropp som står still. Sitta där och ler, berusad och lycklig. Lyckokänsla i kroppen. Dricker några klunkar ljummet vatten och ler i hela kroppen och själen. Det är därför jag gillar att träna. Efter varje träningspass känner jag att jag växer som människa. Lyckan av att ha en kropp som fungerar, fantastiska naturupplevelser och en känsla av nuet och att leva. Oslagbart om du frågar mig!

Inga kommentarer: