torsdag 25 september 2008

Inre Styrketräning!

Pass 1 - Identifiera dina formsvackor

Fundera över de senaste gångerna du kände att din inre styrka sviktade. Vilka tankar och känslor ledde det till? Tex, du var på jobbmöte och vågade inte säga din åsikt. Tankarna gick "jag är så dålig, har inget att bidra med" . Resultatet: Du kände dig deppig och besviken på dig själv. Nästa gång du är i en sådan situation, träna på att se dina tankar och försök få distans till dem. Säg: "ok, jag har de här tankarna, men det är bara tankar. Det är inget bevis på att jag verkligen är dålig eller att någon annan tycker att jag är dålig"!

Pass 2 - Ge dig själv medalj

Skriv ner tre bra saker varje kväll som du gjort under dagen. Ge dig själv medalj i din egen tävling.

Pass 3 - Maximera dina bästa grenar

Skriv ner en lista över saker du är bra på, tex att jag är duktig på att skriva, spela fotboll. Hitta på ett sätt som gör att du kan få utlopp för dina talanger och göra dem ännu bättre. Sluta gräm dig för dina sämre sidor, bli bäst på dina starka!

Pass 4 - Utmana dig själv

Hitta på en utmaning åt dig själv varje dag. Det kan vara, ringa ett jobbigt samtal eller säga sin åsikt på jobbet. Se det inte som ett misslyckande om resultatet inte blir "exakt som du tänkt dig". Tänk istället "Vad modigt att jag försökte, det skulle jag inte vågat för ett tag sedan".

Pass 5 - Kör ditt eget race

Varje gång du kommer på dig själv att jämföra dig med andra, släng upp en mental stoppskylt i hjärnan. Fråga dig själv : Vad vinner jag på att jämföra mig med den här personen? Får jämförelsen dig att må bra? Kontra sedan med tre saker som du är grym på.

Pass 6 - Se målflaggan

Nästa gång du är i en situation där självförtroendet börjar dala, fråga dig själv vad din nya självsäkra personlighet skulle gjort. Deppat ner i trista tankar eller ryckt på axlarna, sträckt på sig och fokuserat på sina starka sidor. Du har alltid ett val!

Pass 7 - Spöa din inre kritiker

Nästa gång de kritiska tankarna börjar surra, stanna upp och fråga dig själv hur du kan tolka situationen på ett positivt och realistiskt sätt. Tex om din kollega snäser, bevisar det verkligen att du är sämst på ditt jobb? Ett mer realistiskt och positivt sätt är att hon ofta snäser när hon är stressad. Det har med andra ord ingenting med dig att göra.

Ur: Cosmopolitan nr10, 2008

Inga kommentarer: