söndag 25 januari 2009

Bibblan

Jag saknar biblioteket. Jag älskar att läsa, men inser att jag har många böcker som väntar på mig. Det känns bra. Jag bor nära universitetsbiblioteket men det är inte riktigt samma sak att läsa på norska. Men jag måste kanske våga mig in där. Men det är så stort och huset är så pampigt. Det skrämmer mig lite. Låna en bok och förlora mig in i en värld som inte riktigt är min. Fantastiskt.

Imorgon då ska jag våga gå dit och kliva in genom de gigantiska dörrarna. Känna lukten av böcker.

2 kommentarer:

petra sa...

jag lovar att det finns massor av svenska böcker där också.

tänk på biblan som en stor varm kram istället för en skrämmande byggnad.

Lena sa...

Det var lite läskigt och väldigt stort. De hade inte så stor avdelning för utlåning utan det var mer böcker som var inlåsta i magasin, valv och glasmontrar. Som jag inte fick se, då fick jag lov att söka om tillstånd eller hur det nu var. Det fanns tydligen en bok med förteckning på böcker de hade som jag kunde leta i. Informationsdamen var väldigt trevlig men pratade så fint språk att jag blev lite förvirrad. :)

Dock väldigt trevligt att gå upp för den stora stentrappan och tänka på hur många fötter som gått där. Fantastiska målningar i taket och på väggarna. Gamla möbler och högt i tak. Jag fick inte gå uppför trappan utan att hänga av mig ytterkläderna och för att se till att reglerna följdes satt en vakt och övervakade.

Ingen bok fick följa med mig hem idag, men de hade en hel del böcker på svenska. Något förslag?