måndag 26 januari 2009

Förbereder lördagens middag

Jag är glad över att jag ska åka hem till helgen. Fredag kväll efter jobbet då sätter jag mig i bilen och susar iväg hemåt. Det ska ridas på lördagen och på kvällen så har jag planerat in en middag hemma med mor och far.

Jag tror att jag kommit på ett förslag. Jag är sugen på indiskt. Hittade det här receptet på internet, http://hittarecept.se. Visst verkar det vara mums?

Indisk kycklinggryta med mangosallad


Detta är en mycket enkel maträtt med mycket smak. Mangosalladen ger en härlig svalka till den kryddstarka kycklinggrytan och lyser upp med sina härliga färger.

Kycklinggryta:
400 g kycklingfilé, skuren i små bitar
1 gul lök, hackad grovt
1 msk garam masala
1-2 krm cayennepeppar
1 tsk socker1- 1 1/2 tsk salt
2 dl grädde
1 burk krossade tomater (kan uteslutas)
Ris, gärna jasmin eller basmati

Mangosallad:
Mango
Röd lök
Röd chili
Cashewnötter eller macadamianötter
Färsk koriander
Lime, pressad

Gör så här:
Börja med riset så är maträtten färdig när riset är kokt.Fortsätt med mangosalladen så hinner den stå och dra en liten stund. Tärna mango och rödlök. Finhacka chilli och lägg i cashewnötterna. Blanda i hackad koriander och pressad lime. Har inga måttangivelser utan man får laborera sig fram till styrkan och syran = smak efter behag.Bryn kyckling och lök. Strö över kryddorna. Slå i grädden och tomatkross. Servera kokt ris med kycklinggrytan, mangosallad och eventuellt naanbröd.

Efterrätt är ett måste. Efter en stark middag är det gott med något sött. Funderar på en klassiker:

Enkel kladdkaka:

6-8 bitar
ca 30 min

Ingredienser:
• 2 dl vetemjöl
• 3 dl socker
• 3 msk kakao
• 1 msk vaniljsocker
• 1 dl flytande margarin
• 2 ägg

Gör så här: Vispa ihop ägg och socker med elvisp till blandningen blir pösig. Rör samman vetemjöl, kakao och vaniljsocker och blanda i. tillsätt sedan det flytande margarinet och vispa samman till en jämn smet. Om du istället använder dig av fast margarin eller smör så går det bra att smälta på spisen eller i en skål i micron på full effekt i 1-2 minuter. Tänk på att låta det svalna innan du blandar i det i kladdkakan. Häll smeten i en lämplig form och grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Det går även bra att grädda kakan i microvågsugn i ca 700 Watt i 6-8 minuter.

Serveringstips: Sikta lite florsocker över kladdkakan och servera vispad grädde eller glass. Recept från: http://kladdkakarecept.blogspot.com/

Vad ska man då dricka till indiskt? Letar lite information. Rött vin fungerar då gärna ett sött, men de allra flesta rekommenderar öl. På http://systembolaget,se hittade jag dricknyckeln. Där kan man välja recept och sedan söker tjänsten upp dryck som passar till valt recept. Och inte vilken dryck som helst utan den dryck som finns hemma, i sortimentet för valt systembolag. Nu hittade jag inte riktigt det recept som jag kommer laga men för tandoori kyckling rekommenderas: Falcon Export eller Mariestad export.

Inga kommentarer: