onsdag 13 augusti 2008

Kvinnor och muskler


Jag hade träningsvägledning idag. Hon säger: jag vill inte få stora muskler. Då tänker jag, varför inte? Om du nu har anlag för att bygga muskler, varför inte vara glad? Varför inte vara stolt? För det första är det väldigt svårt att få stora muskler, framförallt för kvinnor. Det krävs otroligt mycket träning. Tror att alla män önskar de hade de kvinnliga anlag som plötsligt var och varannan kvinna har: jag kan inte styrketräna jag får så stora muskler. Eh, really? Jag vet inte varför det är sådan rädsla runt det här. Är man rädd för att bli avvisad, att ingen ska tycka om en, att man inte passar in i mallen, att man ska anses okvinnlig?

Läste en artikel en gång där det stod att kvinnor tror att män inte tycker om muskler på kvinnor. Ärligt talat, bodybuilders kanske är lite överdrivet - men förstå hur mycket dessa kvinnor tränar för att få dessa kroppar, det är inget den vanliga kvinnan kommer få av att styrketräna några gånger i veckan.

Själv tränar jag för att jag mår bra av det, jag vill ha en stark kropp som klarar av det jag vill göra. Jag struntar fullkomligt i om jag anses muskulös eller inte. Jag föredrar däremot en stark, tränad kropp framför en svag, otränad. Och jag hoppas att den killen som faller för mig. Gillar mig precis som den jag är.

Inga kommentarer: